Omzet reclamebranche gedaald in tweede kwartaal


Uit de conjunctuurtest van juli 2011 van het CBS blijkt dat per saldo de meerderheid van de ondernemers in de reclamebranche somber oordeelde over het economische klimaat. Voor het derde kwartaal van 2011 zijn de verwachtingen voor de omzet en de werkgelegenheid somber. Per saldo voorzien veel ondernemers dat zij minder omzet zullen behalen.
In het tweede kwartaal daalde de omzet van de reclamebranche met 6,0 procent ten opzichte van een jaar eerder. Hiermee heeft de positieve ontwikkeling van de afgelopen drie kwartalen niet doorgezet. De branche kenmerkt zich door forse omzetdalingen en lichte omzetstijgingen, zo meldt het CBS. Binnen de totale zakelijke dienstverlening is de reclamebranche op dit moment één van de slechtst presterende bedrijfstakken.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEen toenemend aantal ondernemers in de reclamebranche heeft in het tweede kwartaal van 2011 pessimistisch geoordeeld over het economische klimaat. Per saldo is een op de vier ondernemers pessimistisch gestemd over het economische klimaat. In het begin van 2009 bereikte het oordeel hierover een dieptepunt. Daarna verbeterde het oordeel nagenoeg onafgebroken. Vanaf het tweede kwartaal van 2011 is het aantal ondernemers met een sombere kijk op het economische klimaat toegenomen.
Het aantal ondernemers in de reclamebranche, dat een afname van de omzet in het derde kwartaal van 2011 voorziet, is toegenomen in vergelijking met het tweede kwartaal. Per saldo maakt bijna 40 procent van hen melding van een verwachte omzetdaling voor het derde kwartaal. Het aantal ondernemers dat een prijsverhoging verwacht, is even groot als het aantal dat een prijsverlaging voorziet. De bedrijven in de reclamebranche die een afname van de werkgelegenheid voorzien, zijn in de meerderheid. Per saldo verwacht bijna één op de zeven van hen een afname van het personeelsbestand in hun branche.
Meer cijfers hier.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid