Overslaan en naar de inhoud gaan

Top of flop: de campagne van Zalando

Eén van de internationale e-business succesverhalen is schoenen- en fashionsite Zalando. In 2008 opgericht vanuit een Berlijnse…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Eén van de internationale e-business succesverhalen is schoenen- en fashionsite . In 2008 opgericht vanuit een Berlijnse zolderkamer en in twee jaar uitgegroeid tot de op één na grootste online schoenverkoper in Duitsland.

related partner content for mobile comes here

Inmiddels verkoopt Zalando in Groot-Brittannië, Italië, Frankrijk, Oostenrijk en Nederland. De retailer adverteerde de afgelopen maanden stevig in Nederland. Voor de rubriek Top of Flop in Tijdschrift voor Marketing keken we naar de effecten van de campagne van Zalando. Staat de site nu in Nederland op de kaart, en is er ruimte in de markt voor deze nieuwkomer?

Voor dit onderzoek is een representatieve groep van n=135 Nederlandse boodschappers tussen 18 en 65 jaar online geïnterviewd. De helft van hen koopt wel eens schoenen en of kleding online.

Bekendheid
Zalando is er snel in geslaagd bekendheid te verwerven. De geholpen bekendheid onder alle respondenten bedraagt 67 procent, onder online kopers is de bekendheid zelfs al 78 procent. Je kunt dus zeggen van de reclame wat je wilt, hij zorgt in ieder geval voor merkbekendheid. Alleen de gevestigde partijen met een postorderverleden scoren hoger (Wehkamp.nl: 91 procent en Neckermann: 87 procent).

Aantrekkelijkheid
In het onderzoek hebben we consumenten verwezen naar de site van Zalando en gevraagd om daar een kijkje te nemen. Consumenten vinden de site behoorlijk aansprekend. Binnen de groep consumenten die wel eens online koopt, spreekt ongeveer driekwart een positief oordeel uit. Het eerste gevoel is dus doorgaans goed.

Relevantie en aankoopintentie
Ook de relevantie en aankoopintentie scoren al behoorlijk goed. Ruim 10 procent geeft aan zeker wel, of waarschijnlijk wel te zullen kopen. Ruim 50 procent geeft aan misschien wel te zullen kopen.

Conclusie
De start van Zalando is ook in Nederland een succes. De campagnes hebben gezorgd voor een snelle groei van de bekendheid en ruim 10 procent van de doelgroep heeft er inmiddels al een aankoop gedaan. Een flinke groep consumenten die Zalando kent en online koopt, zegt Zalando misschien te overwegen. Er is dus nog flinke groeipotentie.

Het zou goed zijn als Zalando in toekomstige communicatie de aandacht wat meer verschuift richting de eigen positionering. De spots bevatten nu ook al propositie-elementen als: ruime merkkeuze, gratis bezorgen en retourneren, maar dat wordt weinig genoemd door de ondervraagde consumenten. Waarschijnlijk sneeuwen deze boodschappen een beetje onder door de opvallende executie van de televisiecommercials.

Het onderzoek is uitgevoerd door MarketResponse en staat in het septembernummer van Tijdschrift voor Marketing, dat deze week op de mat valt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in