Overslaan en naar de inhoud gaan

Twitter? Nee, bedankt.

Van Vlamingen is bekend dat ze nieuwe technologieën altijd later oppikken dan anderen. "Eerst zien wat de rest doet, en dan pas…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Recent heb ik wekenlang het microblogging fenomeen Twitter gebruikt. Gebruikers roemen Twitter omdat je dinger sneller weet, je sneller informatie vindt, je meer bezoekers op je website krijgt en omdat Twitteren je netwerk vergroot.

related partner content for mobile comes here

Eén vraag brandde op mijn lippen: wat is de zakelijke relevantie van Twitter? Moet je als ondernemer Twitteren en zo ja, waarom?

Eerlijk gezegd, volgens mij laten ondernemers Twitter beter voor wat het is: een leuk speeltje waarmee je continu aan anderen kunt vertellen waarmee je bezig bent. Een marketingtool is het volgens mij niet. Dat hebben de laatste weken mij wel geleerd.

Meer zelfs, volgens mij hangt aan Twitter voor ondernemers een bijzonder nadeel vast: het verstoort je concentratie. Het menselijk brein is immers geen computer. Lopen en praten tegelijkertijd, dat kan. Net zoals piano spelen en een eenvoudig gesprek voeren. Maar zodra het om complexere taken gaat, ga je als vanzelf alles achter elkaar doen. Dat we alles door elkaar kunnen doen, is wel degelijk een mythe. Om de haverklap berichten beantwoorden, en anderen laten weten waarmee we bezig zijn, is nefast voor de concentratie. Even zalig doorwerken is er zo nooit meer bij.

Een kwart van de werkende mens is psychisch moe. En 10% krijgt zelfs een burn-out. En wat leren de specialisten ons? Ga vaker sporten, voer 'diepgaande' gesprekken, ga uit met vrienden of doe wandelingen langs het strand, whatever. Maar wordt geen slaaf van je e-mail, telefoon of Twitter.

Dus, beste ondernemers die het druk-druk-druk hebben: lees slechts twee maal per dag je e-mail, gooi die Blackberry in het kanaal en zeg je aansluiting bij Twitter op. Nu kun je 'hart' aan het werk en zal je 'full engagement' aan je personeel, collega's of klanten kunnen bieden.

Ten slotte: gebruik je e-mail en telefoon niet als een open kanaal waarmee iedereen permanent een beroep op je kan doen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in