Twitter? Nee, bedankt.
Recent heb ik wekenlang het microblogging fenomeen Twitter gebruikt. Gebruikers roemen Twitter omdat je dinger sneller weet, je sneller informatie vindt, je meer bezoekers op je website krijgt en omdat Twitteren je netwerk vergroot.
Eén vraag brandde op mijn lippen: wat is de zakelijke relevantie van Twitter? Moet je als ondernemer Twitteren en zo ja, waarom?
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaEerlijk gezegd, volgens mij laten ondernemers Twitter beter voor wat het is: een leuk speeltje waarmee je continu aan anderen kunt vertellen waarmee je bezig bent. Een marketingtool is het volgens mij niet. Dat hebben de laatste weken mij wel geleerd.
Meer zelfs, volgens mij hangt aan Twitter voor ondernemers een bijzonder nadeel vast: het verstoort je concentratie. Het menselijk brein is immers geen computer. Lopen en praten tegelijkertijd, dat kan. Net zoals piano spelen en een eenvoudig gesprek voeren. Maar zodra het om complexere taken gaat, ga je als vanzelf alles achter elkaar doen. Dat we alles door elkaar kunnen doen, is wel degelijk een mythe. Om de haverklap berichten beantwoorden, en anderen laten weten waarmee we bezig zijn, is nefast voor de concentratie. Even zalig doorwerken is er zo nooit meer bij.
Een kwart van de werkende mens is psychisch moe. En 10% krijgt zelfs een burn-out. En wat leren de specialisten ons? Ga vaker sporten, voer 'diepgaande' gesprekken, ga uit met vrienden of doe wandelingen langs het strand, whatever. Maar wordt geen slaaf van je e-mail, telefoon of Twitter.
Dus, beste ondernemers die het druk-druk-druk hebben: lees slechts twee maal per dag je e-mail, gooi die Blackberry in het kanaal en zeg je aansluiting bij Twitter op. Nu kun je 'hart' aan het werk en zal je 'full engagement' aan je personeel, collega's of klanten kunnen bieden.
Ten slotte: gebruik je e-mail en telefoon niet als een open kanaal waarmee iedereen permanent een beroep op je kan doen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid