Overslaan en naar de inhoud gaan

Dreamforce (I): 'Software is dood'

Software zoals we dat kennen, is ten dode opgeschreven. Dat was de constatering waaromheen het Amerikaanse CRM-bedrijf SalesForce.com een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Software zoals we dat kennen, is ten dode opgeschreven. Dat was de constatering waaromheen het Amerikaanse CRM-bedrijf een tweedaags congres in Londen had geweven.

related partner content for mobile comes here

2.000 mannen en vrouwen uit 30 landen luisterden twee dagen lang naar keynote-sprekers en konden kiezen uit 50 sessies.

Ik was er bij voor MolBlog en geef in 'drie afleveringen' een korte impressie.

SalesForce.com is marktleider als het gaat om 'SAAS' (software as a service) en het richt zich sinds begin dit jaar ook op 'platforms', 'PAAS', platform as a service.

In het kort het erop neer dat SalesForce.com zijn klanten de softwarefaciliteiten aanbiedt.
Op de software van Salesforce.com kunnen ondernemingen hun sites plaatsen, databases bouwen, etc. Bedrijven die er gebruik van maken zijn onder andere Dell, Starbucks, Halfords, Google, Coda, Fortis

Meerwaarde voor de ondernemingen die hier gebruik van maken is volgens SalesForce.com dat zij zich niet bezig hoeven te houden met de onderliggende infrastructuur en zich kunnen richten op de kern van hun onderneming.

Hoewel het bedrijf marktleider is, klopt concurrentie op de voordeur. 'Ouderwetse' softwareverkopers zoals Oracle, SAP en Microsoft zijn ook begonnen met SAAS.

Booming business dus.

SalesForce.com wilde met dit congres in Londen (en eerdere in San Francisco) de band aanhalen met zijn klanten en trends en ontwikkelingen op het gebied van internet en CRM aangeven. Er waren diverse sprekers die bepaalde ontwikkelingen bespraken.

Cloud computing
'De toekomst van internet, Web 3.0, zijn platforms', vertelde ceo Marc Benioff aan zijn gehoor in de zaal in het Barbican Centre in the City.

Benioff schetste in het kort de drie web-versies:
Web 1.0: 'everyone can access', Web 2.0: 'everyone can publish', Web 3.0: 'everyone can innovate'.
Web 3.0 is volgens Benioff 'cloud computing'. Niet meer de gegevens op computers hebben staan, maar online middels platforms. In deze 'cloud' heb je als bedrijf toegang tot verschillende bronnen en technologieën en kun je zelf de techniek verbeteren, uitbreiden en verspreiden.

Marc Benioff

, vice-president van Google EMEA, gaf aan dat het moeilijk is de ontwikkelingen te doorzien als je er middenin zit. Maar alles wijst erop dat 'cloud computing' inderdaad de volgende stap wordt.

, eigenaar van easyJet sprak in wat algemenere termen over de functionaliteit van internet.

Stelios: 'Hoe emotioneler de aankoop is, hoe meer vertrouwen de consument wil hebben in het aankoopproces.' Hij bedoelde dat het boeken van bijvoorbeeld een vliegreis een lage emotionele waarde heeft. Het is het boeken van vervoer. Het boeken van een cruise daarentegen heeft een hogere emotionelere waarde. 'Hier is het lastiger om consumenten via het internet te laten boeken', zei Stelios. Consumenten wille in dit proces graag met een persoon te maken hebben.

De products & marketingman van SalesForce.com, gaf aan dat de internettrends en -ontwikkelingen op consumentengebied (denk aan bijvoorbeeld Facebook) zeker ook van toepassing zijn voor de business-tot-business sites. Het gebruik van foto's, chatmogelijkheden, etc.

Ruim zevenduizend bedrijven en ondernemingen maken gebruik van de diensten van SalesForce.com. 'Het feit dat al die klanten de applicaties voortdurend gebruiken is van grote toegevoegde waarde voor Salesforce.com', aldus Hue. Ontwikkelingen, verbeteringen aanpassingen aan de applicaties en platformen kunnen bijna alleen maar plaatsvinden als de gebruikers aangeven wat ze wel en niet weten.

'De leads en info die de marketingafdeling verzamelt door goed te luisteren naar de klanten, zijn leidend voor de salesafdeling', zei Hue.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in