Dreamforce (I): 'Software is dood'
Software zoals we dat kennen, is ten dode opgeschreven. Dat was de constatering waaromheen het Amerikaanse CRM-bedrijf SalesForce.com een tweedaags congres 'DreamForce Europe' in Londen had geweven.
2.000 mannen en vrouwen uit 30 landen luisterden twee dagen lang naar keynote-sprekers en konden kiezen uit 50 sessies.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisIk was er bij voor MolBlog en geef in 'drie afleveringen' een korte impressie.
SalesForce.com is marktleider als het gaat om 'SAAS' (software as a service) en het richt zich sinds begin dit jaar ook op 'platforms', 'PAAS', platform as a service.
In het kort het erop neer dat SalesForce.com zijn klanten de softwarefaciliteiten aanbiedt.
Op de software van Salesforce.com kunnen ondernemingen hun sites plaatsen, databases bouwen, etc. Bedrijven die er gebruik van maken zijn onder andere Dell, Starbucks, Halfords, Google, Coda, Fortis
Meerwaarde voor de ondernemingen die hier gebruik van maken is volgens SalesForce.com dat zij zich niet bezig hoeven te houden met de onderliggende infrastructuur en zich kunnen richten op de kern van hun onderneming.
Hoewel het bedrijf marktleider is, klopt concurrentie op de voordeur. 'Ouderwetse' softwareverkopers zoals Oracle, SAP en Microsoft zijn ook begonnen met SAAS.
Booming business dus.
SalesForce.com wilde met dit congres in Londen (en eerdere in San Francisco) de band aanhalen met zijn klanten en trends en ontwikkelingen op het gebied van internet en CRM aangeven. Er waren diverse sprekers die bepaalde ontwikkelingen bespraken.
Cloud computing
'De toekomst van internet, Web 3.0, zijn platforms', vertelde ceo Marc Benioff aan zijn gehoor in de zaal in het Barbican Centre in the City.
Benioff schetste in het kort de drie web-versies:
Web 1.0: 'everyone can access', Web 2.0: 'everyone can publish', Web 3.0: 'everyone can innovate'.
Web 3.0 is volgens Benioff 'cloud computing'. Niet meer de gegevens op computers hebben staan, maar online middels platforms. In deze 'cloud' heb je als bedrijf toegang tot verschillende bronnen en technologieën en kun je zelf de techniek verbeteren, uitbreiden en verspreiden.
Marc Benioff
Nikesh Arora, vice-president van Google EMEA, gaf aan dat het moeilijk is de ontwikkelingen te doorzien als je er middenin zit. Maar alles wijst erop dat 'cloud computing' inderdaad de volgende stap wordt.
Stelios, eigenaar van easyJet sprak in wat algemenere termen over de functionaliteit van internet.
Stelios: 'Hoe emotioneler de aankoop is, hoe meer vertrouwen de consument wil hebben in het aankoopproces.' Hij bedoelde dat het boeken van bijvoorbeeld een vliegreis een lage emotionele waarde heeft. Het is het boeken van vervoer. Het boeken van een cruise daarentegen heeft een hogere emotionelere waarde. 'Hier is het lastiger om consumenten via het internet te laten boeken', zei Stelios. Consumenten wille in dit proces graag met een persoon te maken hebben.
De products & marketingman van SalesForce.com, George Hue gaf aan dat de internettrends en -ontwikkelingen op consumentengebied (denk aan bijvoorbeeld Facebook) zeker ook van toepassing zijn voor de business-tot-business sites. Het gebruik van foto's, chatmogelijkheden, etc.
Ruim zevenduizend bedrijven en ondernemingen maken gebruik van de diensten van SalesForce.com. 'Het feit dat al die klanten de applicaties voortdurend gebruiken is van grote toegevoegde waarde voor Salesforce.com', aldus Hue. Ontwikkelingen, verbeteringen aanpassingen aan de applicaties en platformen kunnen bijna alleen maar plaatsvinden als de gebruikers aangeven wat ze wel en niet weten.
'De leads en info die de marketingafdeling verzamelt door goed te luisteren naar de klanten, zijn leidend voor de salesafdeling', zei Hue.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid