Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: consumenten vinden Albert Heijn nog steeds de duurste

Het is nog steeds prijzenoorlog in supermarktenland. Eind augustus startten verschillende formules opnieuw met harde prijsacties.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Eén product in prijs verlagen werkt beter dan bulkverpakking
Supermarkten kunnen beter de prijzen van producten verlagen, dan 2-voor-de-prijs-van-1 acties houden. Van de ondervraagden geeft 71 procent aan dat zij liever één product in prijs verlaagd zien dan dat zij meerdere producten moeten kopen om voordeel te behalen. De gemiddelde consument vindt de aanbiedingen van de verschillende formules niet altijd relevant en waardeert deze met een 6,9.

related partner content for mobile comes here

Vrouwen zijn koopjesjagers en hamsteraars
Vrouwen kunnen ten tijde van actieweken hun boodschappenlijstjes wel thuis laten. 1 op de 5 vrouwen koopt producten in de aanbieding die ze eigenlijk niet nodig heeft. Toch blijven vrouwen praktisch. Ze kopen meer producten als die in de aanbieding zijn om een voorraadje op te bouwen.

Aanbiedingen lokken nieuwe klanten naar uw winkel
Een derde van de consumenten gaat speciaal voor een aanbieding naar een andere supermarkt. Tweederde geeft aan dit niet te doen. Vooral klanten van Aldi en Lidl blijken prijskopers en zijn met aanbiedingen te verleiden een andere supermarkt te bezoeken. Aan consumenten is ook gevraagd of zij alleen de aanbieding kopen, of daar ook andere boodschappen doen. De helft (51 procent) doet ook gelijk andere boodschappen. Het blijkt dus interessant om met aanbiedingen nieuwe klanten te trekken. De uitdaging voor supermarkten is om deze klanten vast te houden. Hier speelt de 'eerste' indruk en prestatie van de winkel een grote rol.

Acties en aanbiedingen beïnvloeden nauwelijks voordelig imago
De helft van de Nederlanders beschouwt Albert Heijn als de duurste supermarkt. Bijna een derde van Albert Heijn's klanten vindt dit zelf ook. Opvallend, want volgens de Consumentenbond (april 2009) is Albert Heijn voor A-merken niet de duurste supermarkt. Voornamelijk klanten van C1000 en Jumbo zien Albert Heijn als een dure supermarkt. Hoewel Albert Heijn hard haar best doet om het prijsimago op te poetsen, blijken de hamsterweken nog niet echt bij te dragen aan een voordelig imago.

Crisis heeft weinig invloed op het volgen van aanbiedingen in media
Ruim 60 procent van de boodschappers volgt aanbiedingen in de media, zoals huis-aan-huis-bladen, op televisie en op Internet. Niet verrassend is dat vrouwen deze aanbiedingen vaker volgen dan mannen. De crisis speelt nauwelijks een rol bij het in de gaten houden van de aanbiedingen. Slechts 19 procent volgt aanbiedingen in de media vaker dan voor de crisis, tegenover 77 procent die dit net zo vaak als voor de crisis doet.

Over het onderzoek
Dit landelijk representatieve onderzoek is van 31 augustus t/m 4 september 2009 uitgevoerd onder 500 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in