Overslaan en naar de inhoud gaan

Kleur van pakje sigaretten misleidend

Het uiterlijk van pakjes sigaretten kan misleidend werken. Dat geldt ook voor subtiele teksten zoals 'zacht van smaak'.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt volgens de BBC uit onderzoek van de Britse Universiteit van Nottingham. De wetenschappers lieten achthonderd volwassenen en vijfhonderd tieners pakjes sigaretten zien en vroegen hen vervolgens naar hun mening. De sigaretten in lichtgekleurde pakjes bevatten volgens de ondervraagden minder teer dan de sigaretten in donkere pakjes.

related partner content for mobile comes here

Daarnaast stelde 53 procent van de volwassenen dat een pakje Marlboro met een goud label minder gevaar oplevert voor de gezondheid dan andere sigaretten. Bijna een derde dacht makkelijker te kunnen stoppen met de 'gouden' sigaretten dan met die van Marlboro met een rood label.

Toen de onderzoekers blanco pakjes lieten zien, vielen de vooroordelen over de sigaretten weg. Volgens de wetenschappers is de enige manier om geen misleidende informatie op pakjes sigaretten te zetten dan ook het verstrekken van blanco pakjes.

Sinds 2002 is het in de EU illegaal om op pakjes sigaretten te zetten dat ze minder schadelijk voor de gezondheid zijn dan andere merken. Teksten als 'light' en 'mild' zijn verboden.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in