Zelfs op internet ontkomen we niet aan de openingszin
In die twee eindeloos geherformuleerde zinnen omschrijf je je hele bedrijf voor je Adwords campagne. Hoeveel USP’s passen er in twee regels? 'Goede service, beste kwaliteit en laagste prijs', en prompt zit je aan je woordentaks (en je originaliteit in dit geval). Het is wel heel letterlijk internet 2.0.
Maar hoe nu? Wat moeten we doen als we niet meer in volzinnen kunnen communiceren? Google dwingt marketeers, communicatiemensen en copywriters tot de kern van de boodschap. Het is een soort frustrerende vorm van Lingo, maar dan met minder groene ballen.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaIk zie in de toekomst hele collegezalen vol studenten die na de SWOT, de confrontatiematrix en de probleemstelling, een boodschap in twee zinnen moeten maken voor Google. Over die twee zinnen wordt heen en weer getwittert en zal de sukkel van de klas degene zijn die te lang van stof is.
En toch is het stiekem ook wel heel leuk. Google dwingt bedrijven creatief te denken over hun boodschap. Merken kunnen zich niet langer achter wollig taalgebruik schuilen (als ze dat al nog konden).
En als we allemaal ‘uw partner in beveiliging’ zijn of ‘dé meubelspeciaalzaak’ dan ziet de consument het verschil niet en moet er onderscheidend vermogen worden gecreëerd. En dat in twee zinnen!
Uiteindelijk zul je daar dan mensen voor moeten inhuren. Maar wie dan? IT bedrijven doen nu voornamelijk de Adwords campagnes, die houden bij welke woorden populair zijn (en dus duur) en welke niche woorden er eventueel op jouw bedrijf van toepassing zijn. Er zitten dus mensen de hele dag Adwords campagnes te monitoren en aan te passen. Als een spelletje Scrabble zoeken ze de hoogste woordwaarde.
Deze vorm van adverteren is volgens mij ook media-inkoop, maar ik zie Kobalt en OMD dat nog niet doen. Waarom eigenlijk niet?
Wordt Adwords dan door de grote bureaus en mediabureaus niet serieus genomen? Zijn die twee regels niet je kern? Is het niet dé boodschap van je bedrijf? Als dat zo is, is het dan niet verstandig daar eens goed over na te denken in plaats van alleen maar in te kopen door professionele scrabble spelers die je boodschap wegen op ‘woordschaarste’. Zou het zo zijn dat die collegezaal na het bedenken van de twee Google zinnen daar een complete campagne op moeten bedenken. Moet dat niet NU al?! Zou het zo kunnen zijn dat de Adwordcampagne leading wordt? Google kennende kan het ook zomaar zijn dat zij een programma schrijven waarin je je USP’s en doelgroep in kunt voeren waar vervolgens een kant-en-klare campagne uitrolt. Moeten we dat niet voor zijn? Of zijn we te bang om terug te gaan naar die klamme bar-dancing?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid