Overslaan en naar de inhoud gaan

MRI scan onderzoekt gedragsintentie bij campagnes

Wij hebben de koopknop ontdekt, was de claim van Martin de Munnik van het bedrijf Neurensics tijdens de bijeenkomst in de Amsterdamse…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wij hebben de koopknop ontdekt, was de claim van Martin de Munnik van het bedrijf tijdens de bijeenkomst in de Amsterdamse Groote Club. Samen met de hoogleraar cognitieve neurowetenschappen Victor Lamme van de UvA is hij in staat om op basis van een steekproef met een overzichtelijk aantal deelnemers te voorspellen of een campagne wel of niet zal leiden tot het beoogde gedrag. Dat gebeurt door het uitvoeren van MRI-scans tijdens het bekijken van campagne-uitingen. Afhankelijk van de hersenactiviteit in specifieke delen van het hersengebied is te bepalen of een campagne aanhaakt op gebieden die gekoppeld zijn aan 'verlangen', 'vertrouwen', 'waarde', of juist aanhaken op 'angst' , 'walging' of 'woede'.

related partner content for mobile comes here

In een spinnenweb-weergave worden vervolgens de uitkomsten van verschillende varianten met elkaar vergeleken. Dat leidt dan tot inzicht in de meest effectieve variant. En zo worden keuzes gemaakt voor campagnes, covers van tijdschriften en muziekjes. Een nieuw vakgebied ontstaat: neuromarketing.

Het zette mij wel aan het denken: natuurlijk kan dit onderzoek niet alleen gebruikt worden voor het pure 'verkopen', maar net zo goed voor andere communicatie gericht op gedragsbeïnvloeding. En dat brengt ons weer een stapje verder in het accountable maken van ons vak en het tonen van de werkelijke bijdrage van de de dingen die we doen aan de doelstellingen van de organisaties waar we voor werken. Meer hierover lezen: Martin de Munnik schreef het ;de koopknop&;">boek 'de koopknop' hierover.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in