Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek Tradedoubler: ´Smartphone kan de redding van de winkelstraat zijn´

De traditionele winkelstraat dreigt volgens sommige voorspellingen uit te sterven. Maar winkeliers en winkelketens kunnen prima terugslaan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

[PERSBERICHT]

related partner content for mobile comes here

Het Tradedoubler-onderzoek onder 2000 Europese smartphone-gebruikers, toont aan dat 38 procent van de mensen die op hun mobiel naar een product zoeken vervolgens naar een winkel gaat om het dáár aan te schaffen. Nog eens 47 procent rondt de aankoop af op de PC. En 25 procent doet de daadwerkelijke aankoop met de mobiel zelf. De tablet wordt in 7 procent van de gevallen gebruikt om de aankoop te doen.
Het Engelstalige Tradedoubler-rapport is hier in zijn geheel beschikbaar.

‘Showroomen’ Het rapport laat zien dat het gebruik van de smartphone in de winkel ook omzet kan kosten, met name wanneer ketens en winkeleigenaren geen effectieve mobiele-klantstrategie hebben. ´Showroomen´ is het fenomeen waarbij klanten eerst winkels bezoeken om producten te bekijken en dan hun mobiel grijpen om de daadwerkelijke aanschaf tegen de laagste prijs in een webwinkel te doen. Dit gedrag kwam ook naar voren in de studie, waarin 42 procent aangaf zijn mobiel wel eens in een winkel te gebruiken om elders een betere aanbieding te vinden.

”Er is al veel geschreven over de mobiel als mogelijk nachtmerrie-scenario voor winkeliers”, zegt Joost Hagesteijn, directeur van Tradedoubler. ”Maar ons onderzoek toont aan dat het tegenovergestelde net zo goed waar kan zijn. Voorwaarde is dat winkeleigenaren de mogelijkheden die mobiel biedt, vóór zich laten werken en niet bang zijn voor een multichannel-strategie om de koop te sluiten. Wij ondervinden momenteel dat mobiele zoekopdrachten een geweldige katalysator kunnen zijn voor het winkelbezoek.”

Profiteren van mobiel
Het Tradedoubler-rapport adviseert winkeleigenaren die van de mobiele invasie willen profiteren, te zorgen voor:
• Naadloze aansluiting van on- en offline kanalen
• Bekrachtiging van die strategie door dagelijkse aanbiedingen en winkelwaardebonnen
• Geoptimaliseerde websites voor de mobiele en de smartphone
• Mobiele affiliate-marketingprogramma´s

Klanten zijn dol op de aanvullende mogelijkheden die mobiel biedt. Uit het onderzoek blijkt dat 35 procent kortingsbonnen gebruikt en dat 56 procent locatiegebaseerde aanbiedingen waardeert – hoewel momenteel nog slechts 16 procent die laatste ontvangt.

”De retailwereld draait een slag om zijn as”, zegt Hagesteijn. ”Technologie verandert de manier waarop we producten zoeken, vinden en kopen. Apps en smartphones veranderen het gedrag van consumenten, die voortaan altijd een reactie van een winkel verwachten, via verschillende kanalen en tijdens verschillende contactmomenten. Winkeliers en ketens die dit niet oppakken, zullen snel achterop raken.”

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in