Overslaan en naar de inhoud gaan

Transparantie een must voor goede doelen

Goede doelen krijgen in de nabije toekomst waarschijnlijk minder geld van het Nederlandse publiek. Bijna negentig procent van de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Onderzoeksbureau Kien deed voor PwC onderzoek onder ruim 2.200 Nederlanders naar factoren die van invloed zijn op donateursvertrouwen. De resultaten tonen een link tussen transparantie en geefgedrag. Zestig procent van de respondenten zegt meer geld te geven aan goede doelen die transparant zijn over behaalde resultaten van projecten die zij financieren. Slechts een derde van de ondervraagden wil zelf betrokken worden bij beleidskeuzes van goede doelen. Ruim de helft van de Nederlanders vertrouwt er verder op dat goede doelen hun gift op professionele wijze besteden.

related partner content for mobile comes here

Steeds meer mensen doneren volgens het onderzoek liever voor een specifiek project dan dat men vaste donateur wordt. Ook kijken donateurs kritisch naar het aantal jaar ervaring, de manier waarop er met hen wordt gecommuniceerd en of het goede doel over een keurmerk beschikt. Redenen om te stoppen met doneren zijn er ook. Het niet meer steunen van de manier waarop donaties worden besteed staat daarbij op nummer

één. Een tweede belangrijke reden is dat donateurs het zich financieel niet meer kunnen veroorloven. Ook een te hoge besteding aan kosten en negatieve publiciteit kunnen redenen zijn om te stoppen met doneren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in