Champions League-finale brengt meer op door crisis


De winnaar van de Champions League-finale vanavond, Manchester United FC of FC Barcelona, profiteert van een rendement van meer dan 110 miljoen euro. De economische waarde van de finale zelf ligt op 310 miljoen euro. Vorig jaar lag de waarde nog op 267 miljoen. De stijging is te danken aan de recessie.
De wedstrijd levert een bijdrage van ruim 310 miljoen euro op voor de Europese economie, zo komt uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van MasterCard (de officiële sponsor van de UEFA Champions League)
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet ‘MasterCard Heart of Sports Commerce’ rapport is opgesteld door de Britse sport en business-professor Simon Chadwick.
FC Barcelona en Manchester United FC zullen profiteren van een economische impuls als gevolg van onder meer de toegenomen waarde van het elftal, prijzengeld, sponsorcontracten, televisierechten en de stijgende verkoop van toegangskaarten.
Het verliezende elftal is nog steeds goed voor tenminste €65 miljoen.
De finale van dit jaar zal met €310 miljoen een grotere economische waarde hebben dan de finale van vorig jaar (€267 miljoen). En dat komt volgens de onderzoeker door de economische recessie. Die zorgt voor een nieuwe gemeenschap van supporters en organisaties en voor €25 miljoen extra uitgaven.
De nieuwe supporters voelden zich voorheen niet betrokken bij de UEFA Champions League, maar zijn nu op zoek naar spanning en afleiding van de huidige, pessimistische economische situatie.
Daarnaast zijn bedrijven op zoek naar waar voor hun geld en naar de publiciteit die de Champions League-finale met zich meebrengt.
De economische trend was volgens Chadwick al zichtbaar tijdens andere belangrijke sportevenementen die in 2009 plaatsvonden, zoals de NFL Superbowl. Bij dit American Footballevenement namen ten opzichte van 2008 zowel het aantal toeschouwers als de advertentie-inkomsten toe, waardoor de editie van 2009 een van de grootste uit de geschiedenis is geworden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid