Overslaan en naar de inhoud gaan

Champions League-finale brengt meer op door crisis

De winnaar van de Champions League-finale vanavond, Manchester United FC of FC Barcelona, profiteert van een rendement van meer dan 110…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De winnaar van de Champions League-finale vanavond, of , profiteert van een rendement van meer dan 110 miljoen euro. De economische waarde van de finale zelf ligt op 310 miljoen euro. Vorig jaar lag de waarde nog op 267 miljoen. De stijging is te danken aan de recessie.

related partner content for mobile comes here

De wedstrijd levert een bijdrage van ruim 310 miljoen euro op voor de Europese economie, zo komt uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van MasterCard (de officiële sponsor van de UEFA Champions League)

Het ‘MasterCard Heart of Sports Commerce’ rapport is opgesteld door de Britse sport en business-professor .

FC Barcelona en Manchester United FC zullen profiteren van een economische impuls als gevolg van onder meer de toegenomen waarde van het elftal, prijzengeld, sponsorcontracten, televisierechten en de stijgende verkoop van toegangskaarten.

Het verliezende elftal is nog steeds goed voor tenminste €65 miljoen.

De finale van dit jaar zal met €310 miljoen een grotere economische waarde hebben dan de finale van vorig jaar (€267 miljoen). En dat komt volgens de onderzoeker door de economische recessie. Die zorgt voor een nieuwe gemeenschap van supporters en organisaties en voor €25 miljoen extra uitgaven.

De nieuwe supporters voelden zich voorheen niet betrokken bij de , maar zijn nu op zoek naar spanning en afleiding van de huidige, pessimistische economische situatie.

Daarnaast zijn bedrijven op zoek naar waar voor hun geld en naar de publiciteit die de Champions League-finale met zich meebrengt.

De economische trend was volgens Chadwick al zichtbaar tijdens andere belangrijke sportevenementen die in 2009 plaatsvonden, zoals de NFL Superbowl. Bij dit American Footballevenement namen ten opzichte van 2008 zowel het aantal toeschouwers als de advertentie-inkomsten toe, waardoor de editie van 2009 een van de grootste uit de geschiedenis is geworden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in