Overslaan en naar de inhoud gaan

Do’s & dont’s behavorial targeting

Marktplaats viert deze week alweer zijn tiende verjaardag. Commercieel directeur Kiliaan Toorenaar had het er vorige week heel even…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

viert deze week alweer zijn tiende verjaardag. Commercieel directeur Kiliaan Toorenaar had het er vorige week heel even over, tijdens een -presentatie in de StayOkay in Amsterdam-Oost. Daarna praatte hij het publiek bij over de do’s en dont’s van behavorial targeting.

related partner content for mobile comes here

Drie jaar geleden pas startte Marktplaats met advertising, en vanwege de grote omvang van de site zijn de pijlen sinds een jaar gericht op behavorial targeting. In onderstaande presentatie legt Toorenaar met de hulp van enkele handige opsommingen de verschillende vormen en mogelijkheden van behavorial targeting uit.

En hij eindigt met een rijtje aantal do’s en dont’s.

View more from .

Volgens Toorenaar is behaviorial targeting alleen geschikt voor websites met een groot volume, of sites die in een groot advertentienetwerk zitten. Je moet na segmenteren namelijk nog wel wat bereik overhouden. Een doelgroep van n=3 is niet echt optimaal...

Waarom doen zo weinig adverteerders nog aan behavorial targeting? Volgens Toorenaar omdat er nog veel onbekendheid (en onkunde) bij adverteerders is. Behavorial targeting vergt daarbij ook veel tijd en zolang het geen onderdeel is van je communicatiestrategie, er geen commitment en geen budget voor is, kun je er beter niet aan beginnen.
Toorenaar: ‘Het is een andere vorm van adverteren; je moet in staat zijn om langere tijd aan de knoppen van je dashboard te kunnen draaien.’ Daarom is behavorial targeting volgens hem ook niet geschikt voor iedere campagne: te kostbaar.

Nog een don’t: stop niet met meten na 1 klik, maar breng het hele proces in kaart.

Een aantal do’s (alle do's staan vermeld in de presentatie): Kijk naar je doel. Is het branding of leadgeneratie? Het maakt namelijk nogal uit op wat voor sites je adverteert. Met een banner die kopers moet trekken, kun je beter in een omgeving staan waar je mensen zult vinden die al ingesteld zijn om iets te kopen. Op de Telegraaf-site zul je bijvoorbeeld eerder ‘lezers’ tegenkomen, en op eBay ‘kopers’. Denk ook na over de omvang van je doelgroep (om terug te grijpen op de eerder genoemde don't 'zorg dat je niet met een te kleine doelgroep overblijft').

Om het tienjarig jubileum te vieren heeft Marktplaats overigens een (de link staat op de homepage onder ‘uitgelicht’), waar je allerlei feiten en cijfers kunt terugvinden, plus het design van oude homepages. Want het design lijkt bijna onveranderd na tien jaar, maar toch is er -ongemerkt- veel aangepast.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in