Overslaan en naar de inhoud gaan

Wordt het nog wat met de digitale boekenlezer?

Een doorbraak van e-readers laat in Nederland nog even op zich wachten, concludeert het ANP vandaag in een artikel. Uitgevers…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de Verenigde Staten maakt de e-reader een sterke ontwikkeling door. Producten van grote partijen als Sony en Amazon.com vinden daar al aftrek.
Nederlandse gebruikers van e-readers zijn er nog nauwelijks. De Reader van Sony heeft alleen nog maar de oversteek naar Groot-Brittannië en Frankrijk gemaakt. Wie een van Amazon wil bemachtigen, moet daarvoor naar de Verenigde Staten en genoegen nemen met Engelstalige content.

related partner content for mobile comes here

Amazon gaf vorige week de markt een nieuwe impuls door een grotere versie van zijn Kindle te presenteren. Daardoor is het ook mogelijk om op een prettige manier kranten te lezen. The New York Times, The Washington Post en de Boston Globe gaan er deze zomer mee experimenteren.

Nederlandse krantenuitgevers zeggen ook klaar te zijn voor digitale distributie. NRC Media, onderdeel van PCM, begon ruim een jaar geleden met de verspreiding van NRC Handelsblad via de , een e-reader die is ontwikkeld door iRex Technologies, een spin-off van Philips.

Helemaal vlot ging dat niet, er werd nogal getwijfeld van de iLiad. Maar NRC Media heeft zonder veel inspanning toch zo'n tweeduizend iLiads verkocht. ‘En daarmee durven wij te stellen dat we de grootste wederverkoper van dit product zijn’, zegt marketingmanager Charles Lansu. ‘Het is echt nog een nichemarkt. Het wachten is op grote partijen als Apple, Dell en Hewlett-Packard. Alleen zij kunnen de markt openbreken.’

Telegraaf Media Groep (TMG) zegt ook te wachten op een grotere penetratie van de e-reader. ‘Wij zijn geïnteresseerd in alle vormen van dragers waarop wij onze content kunnen krijgen. We kunnen zo de overstap maken naar de Kindle, maar dan moet er wel een markt zijn’, aldus woordvoerder Hans Elekan.
Een probleem blijft voorlopig de prijs. De iLiad kost in combinatie met een digitaal abonnement op NRC Handelsblad 699 euro. Voor de nieuwste Kindle van Amazon moet nog altijd 489 dollar worden betaald.

Volgens Daniel Ropers van Bol.com is het in Nederland noodzaak dat Nederlandse partijen gezamenlijk hun schouders eronder zetten. ‘Amazon zal niet veel belangstelling voor ons hebben. Daar is onze markt te klein voor. Tegelijkertijd is er in Nederland geen partij die even 20 miljoen euro steekt in het afkopen van de rechten, de technische infrastructuur en de marketing van het apparaat.’

Bol.com kijkt naar eigen zeggen al anderhalf jaar naar de distributie van digitale content. Het bedrijf wil geruchten dat het nog dit jaar een op Nederland gerichte e-boekendienst introduceert, niet ontkennen. Het bedrijf sluit ook niet uit met een eigen e-reader te komen.

Een besluit is echter nog niet gevallen, zegt Ropers. ‘Belangrijk is dat niet alleen partijen die de content aanbieden er blij van worden. Dat is bijvoorbeeld misgegaan in de muziekindustrie met digitale downloads. Voor ons is het van belang dat er een product komt dat ook voor de consument relevant is.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in