Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketeers moeten verder kijken dan merkpagina’s op Social Networks

Iedereen kent ze, de merkpagina’s en door bedrijven opgezette merkgroepen op Social networks. Denk bijvoorbeeld eens aan het enorme…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Engels onderzoek van IAB, beschreven door laat zien dat consumenten onderhand wel genoeg hebben van alle merkpagina's en groepsuitnodigingen. Uit een onderzoek onder 2000 respondenten bleek dat bijna 2/3e van de mensen genoeg heeft van alle uitnodigingen voor merkpagina’s en merkapplicaties. Let er wel op dat het hier gaat om door bedrijven zelf geïnitieerde merkpagina’s en dus niet om door fans opgerichte groepen rondom een merk. Over dat soort groepen namelijk geen kwaad woord, dat zijn kleine merkhemeltjes qua interactie en marktonderzoek voor marketeers. Heb jij als merk een door consumenten opgerichte groep van 100.000+ leden, dan heb je het gemaakt!

related partner content for mobile comes here

Deze constatering is interessant voor marketeers, en voor de Social network strategie die ontwikkeld wordt. Het aanmaken van een merkgroep op Hyves, het interacteren met consumenten en het opzetten van applicaties zijn dus NIET langer voldoende om de consument bij je product of dienst te betrekken. De consument bevindt zich binnen het Social network in een privé omgeving en staat vaak niet open tot het accepteren van merken tussen de persoonlijke contacten, foto’s en video’s. Het is dan ook niet gek dat er tot op heden nog vrijwel geen bedrijf is geweest dat succesvol aan advertising op Social networks heeft gedaan. Zoals gezegd is een Social network daar ook niet geschikt voor, of het moet zijn dat er echt aan wordt gedaan (iets voor de toekomst).

Wat we volgens Matt als marketeers moeten doen, en ik ben het daar mee eens, is de attentie van de consument en het eerste contact zien neer te zetten op het Social network, om ze vervolgens geïnteresseerd te kunnen krijgen voor een beter geschikte plaats die je zelf hebt ingericht, bijvoorbeeld een Brandcommunity, of Niche community. De toekomst is aan de Niche communities, dat is bekend. Wat echter niet veel mensen beseffen is dat de grote algemene Social networks wellicht DE visvijver kunnen zijn voor de Niche communities.

Hier komt de door veel mensen verwarde terminologie te voorschijn…een Social network is NIET hetzelfde als een Community. Een Social network is een persoonlijke plaats waar je contact hebt met vrienden, fotos en videos plaatst en bekijkt, en waar je dat leuke meisje opzoekt dat je de dag daarvoor hebt gezien in de stad. Communities zijn plaatsen waar je contact met anderen hebt vanwege wederzijdse interesse in een bepaald onderwerp of thema. Dit is een wezenlijk verschil, aangezien iemand in een community veel meer open zal staan voor merkcommunicatie zolang het maar relevant is ten opzichte van het onderwerp. Kortom, het credo luidt: Zorg dat je de mensen vanuit Social networks naar je community weet te krijgen!

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in