Overslaan en naar de inhoud gaan

Suffe producten: Souvenirs

Leuk, zo’n rood stenen haantje uit Portugal of een sleutelhanger met Delfts Blauwe klompjes, onmisbaar in elke keukenla. Zelden stelt een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vroeger gaf een Edelweiss op sterk water nog aanzien want jij was toevallig ‘helemaal in Oostenrijk geweest’. Tegenwoordig is reizen zo gewoon dat je pas indruk maakt met een foto van jezelf op de top van Mount Everest, of op schoot bij Snoop Doggy Dog.

related partner content for mobile comes here

Prullaria
Waarom kopen we die standaard souvenirs eigenlijk? Als je in prachtig Pompeï bent geweest heb je dan echt behoefte aan een Vesuvius-pet? Een klap in het gezicht der geschiedenis.

Een souvenir van iemand krijgen is helemaal curieus. Een herinnering waar je zelf geen enkele herinnering aan hebt (behalve het afzetten van oom Harry op Schiphol).

De inwoners van Portugal hechten zelf waarschijnlijk weinig waarde aan die stenen haantjes, net zoals onze molens, tulpen en klompen ons gestolen kunnen worden. De souvenirshophouder denkt daar natuurlijk anders over.

‘BinThere’
De souvenirshop zoals we ’m kennen, moet eens flink worden opgeschoond. Worden ontdaan van hinderlijk prullaria. Daarvoor in de plaats kan er dan een nieuw ‘experience gedeelte’ komen. Uiteraard strak vormgegeven, dat trekt meteen een heel andere doelgroep. We noemen het de BinThere Shop.

Hier verkoopt men dus ‘experiences’: computerprogramma’s a là Google Earth waarmee je virtueel kan rondlopen in Hongkong zonder zere voeten en wellicht dingen kan zien waar je niet aan toe bent gekomen.

Beeld Pepijn Barnard/Art Associates

Een virtueel vervoermiddel kiezen kan ook: met een koetsje door Wenen, met de Riksja door Mombay, met de gondel door Venetië en natuurlijk met de fiets door Amsterdam (tour in spelvorm). Dat hele programma op een memorystick: ‘Remember Rome’ ‘Remember Berlijn’ et cetera.
Je hebt dan de gewone day-time versie van de tour maar ook de club- (of gay-) versie: de stad bij nacht mocht je daar ook al niet aan zijn toegekomen. En zoals je in een muziekwinkel met een headset naar de nieuwste van Beyoncé kunt luisteren, kun je in de BinThere Shop alvast een preview krijgen van de nieuwste virtuele tour.

Zo kun je nog steeds de Zaanse Schans of de Kinderdijk op, het Anne Frank huis door. Bij elke locatie kan extra informatie worden verstrekt.
Zo kun je in de Sint Pieter lopen (zonder in de rij te hoeven staan) met een virtuele gids wiens mond je kunt snoeren als je er genoeg van hebt. Doe dat maar eens met een echte. En als je dan toch per se een stoffelijk aandenken wil, neem dan een paar echte klompen en trek ze aan. Dan ben je snel genezen.

In de serie ‘Suffe Producten’ laat Reyn Jongenelen in Tijdschrift voor Marketing (en nu ook op MolBlog.nl) op luchtige wijze zijn blik gaan over kansen in de markt voor verstofte producten. Wat ze nodig hebben is een slimme herpositionering, een nieuwe emotie en een interessante marktpositie. Volgens Jongenelen moet dat te doen zijn...

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in