Suffe producten: Souvenirs


Vroeger gaf een Edelweiss op sterk water nog aanzien want jij was toevallig ‘helemaal in Oostenrijk geweest’. Tegenwoordig is reizen zo gewoon dat je pas indruk maakt met een foto van jezelf op de top van Mount Everest, of op schoot bij Snoop Doggy Dog.
Prullaria
Waarom kopen we die standaard souvenirs eigenlijk? Als je in prachtig Pompeï bent geweest heb je dan echt behoefte aan een Vesuvius-pet? Een klap in het gezicht der geschiedenis.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEen souvenir van iemand krijgen is helemaal curieus. Een herinnering waar je zelf geen enkele herinnering aan hebt (behalve het afzetten van oom Harry op Schiphol).
De inwoners van Portugal hechten zelf waarschijnlijk weinig waarde aan die stenen haantjes, net zoals onze molens, tulpen en klompen ons gestolen kunnen worden. De souvenirshophouder denkt daar natuurlijk anders over.
‘BinThere’
De souvenirshop zoals we ’m kennen, moet eens flink worden opgeschoond. Worden ontdaan van hinderlijk prullaria. Daarvoor in de plaats kan er dan een nieuw ‘experience gedeelte’ komen. Uiteraard strak vormgegeven, dat trekt meteen een heel andere doelgroep. We noemen het de BinThere Shop.
Hier verkoopt men dus ‘experiences’: computerprogramma’s a là Google Earth waarmee je virtueel kan rondlopen in Hongkong zonder zere voeten en wellicht dingen kan zien waar je niet aan toe bent gekomen.
Beeld Pepijn Barnard/Art Associates
Een virtueel vervoermiddel kiezen kan ook: met een koetsje door Wenen, met de Riksja door Mombay, met de gondel door Venetië en natuurlijk met de fiets door Amsterdam (tour in spelvorm). Dat hele programma op een memorystick: ‘Remember Rome’ ‘Remember Berlijn’ et cetera.
Je hebt dan de gewone day-time versie van de tour maar ook de club- (of gay-) versie: de stad bij nacht mocht je daar ook al niet aan zijn toegekomen. En zoals je in een muziekwinkel met een headset naar de nieuwste van Beyoncé kunt luisteren, kun je in de BinThere Shop alvast een preview krijgen van de nieuwste virtuele tour.
Zo kun je nog steeds de Zaanse Schans of de Kinderdijk op, het Anne Frank huis door. Bij elke locatie kan extra informatie worden verstrekt.
Zo kun je in de Sint Pieter lopen (zonder in de rij te hoeven staan) met een virtuele gids wiens mond je kunt snoeren als je er genoeg van hebt. Doe dat maar eens met een echte. En als je dan toch per se een stoffelijk aandenken wil, neem dan een paar echte klompen en trek ze aan. Dan ben je snel genezen.
In de serie ‘Suffe Producten’ laat Reyn Jongenelen in Tijdschrift voor Marketing (en nu ook op MolBlog.nl) op luchtige wijze zijn blik gaan over kansen in de markt voor verstofte producten. Wat ze nodig hebben is een slimme herpositionering, een nieuwe emotie en een interessante marktpositie. Volgens Jongenelen moet dat te doen zijn...
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid