Overslaan en naar de inhoud gaan

'Mobiele telefoon is belangrijkste communicatiemiddel aan het worden'

Onderzoek van TNS Nipo: het schijnt dat op dit moment zo’n beetje 74 procent van alle elektronische berichten via een mobieltje…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Onderzoek van : het schijnt dat op dit moment zo’n beetje 74 procent van alle elektronische berichten via een mobieltje verstuurd. Volgens de onderzoekers een grote toename in vergelijking met een jaar geleden, toen 59 procent van alle berichten via de mobiele telefoon werd gestuurd.

related partner content for mobile comes here

In opkomende markten zoals China, India en Rusland worden aanzienlijk meer berichten via de mobiele telefoon verstuurd dan in gevestigde markten als West-Europa en de Verenigde Staten.

Zo gebruikt men in de gevestigde markten voor slechts 49 procent van alle elektronisch verstuurde berichten de mobiele telefoon. In Nederland ligt dat percentage met 39 procent nog lager.

TNS NIPO-onderzoeker Marco Bais: ‘In gevestigde markten zoals die van West-Europa en de Verenigde Staten, neemt de mobiele telefoon geleidelijk de plaats in van de pc en de vaste telefoonaansluiting. Opkomende markten als China, India en Rusland daarentegen, slaan de stap naar de vaste telefoonaansluiting en de pc in feite over. Daar gaat men direct over op de mobiele telefoon. Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat consumenten in India twee maal vaker een mobiele telefoon hebben dan een vaste telefoonaansluiting.’

Wereldwijd is de mobiele telefoon het belangrijkste communicatiemiddel aan het worden. Maar vergeleken met andere landen wereldwijd blijken Nederlanders nog relatief vaak de vaste telefoonlijn te gebruiken voor zowel zakelijke als privégesprekken.

De meeste boodschappen die via de mobiele telefoon worden verstuurd, zijn sms-berichten. Voor het verzenden van e-mails is de pc nog steeds het populairst. Toch lijkt ook dit snel te veranderen, zo zien de onderzoekers.

In Japan worden bijvoorbeeld al veertig op de honderd e-mails via de mobiele telefoon verzonden, en 69 procent van de Amerikanen die via de mobiele telefoon e-mailen, gebruikt deze functie dagelijks. Wereldwijd is dat 43 procent.

Gezien de opkomst van de smartphone is de kans groot dat e-mailen via de mobiele telefoon in de toekomst alleen nog maar populairder wordt. In Nederland is de penetratie smartphones overigens nog relatief laag. Veertien procent van de Nederlanders met een mobiele telefoon heeft nu een smartphone, tegen zeventien procent van de Europese mobiele telefoongebruikers, terwijl de penetratie wereldwijd op twintig procent ligt.

Mobile Instant Messaging
Mobile Instant Messaging (MIM) is een andere communicatietechnologie die snel aan populariteit wint. Wereldwijd maakt dertien procent van alle mobiele telefoonbezitters gebruik van deze toepassing (twee procent in Nederland). Onder smartphone-gebruikers is dit 41 procent.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in