Overslaan en naar de inhoud gaan

Twitter en Facebook leiden tot ongevoeligheid

Wetenschappers waarschuwen voor ongevoeligheid voor menselijk leed en moraal door veelvuldig gebruik van snelle nieuws bulletins zoals op…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

wijzen uit dat deze sociale netwerksites te snel zijn voor het menselijk brein. De informatie wordt niet of te snel verwerkt waardoor de emotionele ontwikkeling van de mens achterblijft.

related partner content for mobile comes here

Volgende week wordt een rapport omtrent dit onderwerp gepubliceerd in de ´´. Daarin wordt een studie beschreven dat laat zien dat de mens informatie over fysiek leed van anderen snel kan verwerken, maar het duurt langer voordat de mens ergens bewondering voor heeft of mededogen voelt.

Een groot gevaar met de komst van flits-nieuws en sociale netwerksites als Twitter en Facebook is dus dat de volgende generatie meer onverschillig wordt. Een ernstige zaak, want het hebben van bewondering of het voelen van mededogen is juist één van de belangrijkste aspecten wat ons –de mens- onderscheid van de dieren.

Met betrekking tot Twitter en Facebook kunnen we waarschijnlijk niet veel veranderen omdat dit tot stand komt door de gebruikers zelf en ook omdat er gebruik wordt gemaakt van ´internal pacing´: de gebruiker bepaalt zelf het tijdstip, tempo en volgorde van de mediaconsumptie.

Overige mediaprofessionals (zoals televisiemakers en marketeers) kunnen wel de manier van berichtgeving veranderen door dit langzamer te brengen en de ontvanger de tijd te geven de informatie te verwerken. En ook professionele bloggers, schrijvende journalisten, etc. kunnen hier meer aandacht besteden door bijvoorbeeld de schrijfstijl en het aantal (korte) berichten aan te passen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in