April 2009: Oral-B Pro Expert


Internationaal is echter Crest hét Procter & Gamble-tandpastamerk (naast Blend-a-Med in Duitsland en Oost-Europa). Over de grenzen verkoopt P&G alleen kindertandpasta van Oral-B.
Uit onderzoek van Research International van begin april 2009 blijkt echter dat ongeveer de helft van de Nederlandse consumenten (18-65 jaar) al een Oral-B product gebruikt en dus een relatie met Oral-B heeft. Procter & Gamble ziet hier dus kansen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
A-merk
De Oral-B Pro-Expert (een tandpasta die een totaaloplossing biedt tegen gaatjes, tandvleesproblemen, tandplak, tandsteen, gevoelige tanden, maar ook zorgt voor witte tanden en frisse adem) en de Pro-Sensitive tandpasta (tegen gaatjes maar vooral tegen gevoelige tanden) worden gepositioneerd als A-merk: een hoge kwaliteit en dito prijs. Een product voor mensen die het beste willen - voor hun gebit.
Pro-Expert claimt met de nieuwe 'alles-in-één' tandpasta’s dan ook alles te beschermen wat tandartsen 'het meest controleren'. De verpakking en tube van de Oral-B tandpasta zijn strak uitgevoerd, zonder al te veel poespas, voor een zo professioneel mogelijke uitstraling. De tandpasta’s zijn immers in overleg met tandartsen ontwikkeld. Oral-B claimt dan ook wereldwijd het merk te zijn dat het meest door tandartsen wordt gebruikt en geadviseerd.
Oral-B tandpasta is de derde tandpasta die in onze Top of Flop/IntroAlert werd onderzocht na Prodent Day&Night (september 2006) en Aquafresh Iso-active (april 2008). Drie totaal verschillende concepten met uiteenlopende resultaten. Prodent Day&Night haalde in onze meting een beperkte bekendheid en een lage penetratie/gebruik. Een twee derde meerderheid van de consumenten stelde zich neutraal/afwachtend op tegenover dit concept. De overigen waren weliswaar vaker positief dan negatief over dit duo, maar deze groep was klein. De tandpasta is uiteindelijk een flop gebleken.
Een verschil van dag en nacht met Oral-B: ook hier zien we weliswaar dat een meerderheid zich neutraal opstelt, maar de rest (circa 40 procent) is bijna zonder uitzondering positief in zijn/haar oordeel/verwachting. Een niet weg te poetsen verschil, dat de verwachting wettigt dat Oral-B tandpasta eerder een succes wordt dan Day&Night, ondanks een prijsstelling die (per tube) toch zo ongeveer het dubbele is. Vergelijken we Oral-B met Aquafresh Iso-active, dan liggen de beide resultaten dichter bij elkaar. Aquafresh haalde een zelfde gebruikerspenetratie als Oral-B, en een ongeveer gelijke bekendheid. Ook qua oordeel/verwachting en zelfs qua prijs verschillen Aquafresh en Oral-B weinig. Toch zijn ook dit totaal verschillende concepten: Aquafresh verwijdert 25 procent meer bacteriën dankzij de tandpasta die gaat schuimen, terwijl Oral-B een totaaltandpasta is, een soort panacee voor alle potentiële tandkwalen. Het uiteindelijke marktsucces zal heel sterk afhangen van de daadwerkelijke in-use productprestatie.
Uiteindelijke stand:
Top 58%
Flop 41%
Totaal aantal stemmen:197
Reacties:
Richard Wermelink:
Enkele jaren geleden is in het Verpakkingsconvenant afgesproken om de tandpasta niet meer in doosjes te verpakken, om verspilling van verpakkingsmateriaal tegen te gaan. Nu komt het doosje terug? Lijkt me geen goed idee.
Corina Becker:
Gisteren geprobeerd en hij smaakt zoals mottenballen ruiken...bah!
Wat wel iets opvallender op de verpakking mag staan|: niet geschikt voor kinderen onder de 12 jaar! Je gaat daar niet vanuit omdat de gangbare "volwassen" tandpasta's gebruikt kunnen worden vanaf 6 jaar
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid