Overslaan en naar de inhoud gaan

'Genieten belangrijker voor innovatie dan gezondheid'

Marketeers in ‘food’ zien meer groei in de trend ‘genieten’, dan in de ‘gezondheidstrend’, zo blijkt uit XTC World Innovation…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Marketeers in ‘food’ zien meer groei in de trend ‘genieten’, dan in de ‘gezondheidstrend’, zo blijkt uit .

related partner content for mobile comes here

Dit is een onderzoek naar de wereldwijde trends in innovaties in de supermarkt, gebaseerd op de XTC World Innovation Database (met 150 duizend productconcepten).

De kernbehoefte ‘Pleasure’ (genieten) is wereldwijd de belangrijkste driver voor innovatie (2008: +6,5 procent). In Nederland was er in 2008 een stijging van 50 procent van het aantal innovatieve concepten dat inspeelt op de trend ‘genieten’.

Deze stijging ging ten koste van gezondheid (met name functional food -43 procent) en vitaliteit en welzijn (vooral dieetconcepten -50 procent).

Voorbeelden van innovatieve genietconcepten volgens strategisch marketingadviesbureau Business Openers die de Nederlandse markt in het onderzoek bestudeert:
- de Albert Heijn Excellent Diner voor twee maaltijden waarbij alle maaltijdcomponenten in een omverpakking afzonderlijk zijn verpakt
- de luxe amuselepels en luxe hapjes compleet met servies voor de feestdagen, ook uit de Albert Heijn Excellent-serie
- het Grolsch Cheersch Tapsysteem met de tweeliterfles Grolsch bier.

Wereldwijd weet de gezondheidstrend zich wel te handhaven, zien de onderzoekers. De behoefte aan natuurlijke producten (waaronder biologisch) is groeiend (+9 procent), maar ook gezondheidsbevorderende innovaties (functional food) blijven wereldwijd belangrijk.

Vitaliteit en welzijn wordt wereldwijd minder belangrijk, met name doordat de belofte ‘goed voor de slanke lijn’ op zich niet meer voldoende is. Dit blijkt vooral in de VS, waar het ‘100 calorieën concept’ niet meer als innovatief wordt gezien.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in