'Genieten belangrijker voor innovatie dan gezondheid'
Marketeers in ‘food’ zien meer groei in de trend ‘genieten’, dan in de ‘gezondheidstrend’, zo blijkt uit XTC World Innovation Panorama 2009.
Dit is een onderzoek naar de wereldwijde trends in innovaties in de supermarkt, gebaseerd op de XTC World Innovation Database (met 150 duizend productconcepten).
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe kernbehoefte ‘Pleasure’ (genieten) is wereldwijd de belangrijkste driver voor innovatie (2008: +6,5 procent). In Nederland was er in 2008 een stijging van 50 procent van het aantal innovatieve concepten dat inspeelt op de trend ‘genieten’.
Deze stijging ging ten koste van gezondheid (met name functional food -43 procent) en vitaliteit en welzijn (vooral dieetconcepten -50 procent).
Voorbeelden van innovatieve genietconcepten volgens strategisch marketingadviesbureau Business Openers die de Nederlandse markt in het onderzoek bestudeert:
- de Albert Heijn Excellent Diner voor twee maaltijden waarbij alle maaltijdcomponenten in een omverpakking afzonderlijk zijn verpakt
- de luxe amuselepels en luxe hapjes compleet met servies voor de feestdagen, ook uit de Albert Heijn Excellent-serie
- het Grolsch Cheersch Tapsysteem met de tweeliterfles Grolsch bier.
Wereldwijd weet de gezondheidstrend zich wel te handhaven, zien de onderzoekers. De behoefte aan natuurlijke producten (waaronder biologisch) is groeiend (+9 procent), maar ook gezondheidsbevorderende innovaties (functional food) blijven wereldwijd belangrijk.
Vitaliteit en welzijn wordt wereldwijd minder belangrijk, met name doordat de belofte ‘goed voor de slanke lijn’ op zich niet meer voldoende is. Dit blijkt vooral in de VS, waar het ‘100 calorieën concept’ niet meer als innovatief wordt gezien.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid