Overslaan en naar de inhoud gaan

Alle merken zijn Top

Merken realiseren zich steeds meer dat het internet een mooie maar ook gevaarlijke partner is. Het is als de trouwe viervoeter die zonder…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Als de consument via het internet een helder beeld wil krijgen van een merk doet deze er tegenwoordig verstandig aan verder te kijken dan de eerste tien zoekresultaten van Google. In het artikel van afgelopen maandag 4 mei wordt verteld dat het steeds vaker gebeurt dat zoekmachine marketingbedrijven worden benaderd om iets te doen aan negatieve zoekresultaten.

related partner content for mobile comes here

Daar het laten verwijderen van iets negatiefs meestal een weinig succesvolle onderneming is wordt er door merken voor een andere tactiek gekozen. Door het lanceren van mini- en zustersites, die dusdanig zijn ontwikkeld dat ze hoog binnenkomen bij een zoekopdracht, worden eventuele negatieve uitingen verbannen naar lagere regionen. Uitgangspunt bij het volgen van deze tactiek is dat de meeste consumenten niet verder kijken dan hun neus lang is of in dit geval niet verder kijken dan hun beeldscherm hoog is.

Het is begrijpelijk en niet verwonderlijk dat merken aan damage control proberen te doen. Het internet of beter gezegd de ontevreden consument, kan reputaties om zeep helpen en imago’s voor jaren beschadigen maar we hebben het hier over symptoom bestrijding, manipulatie en het verstoppen van meningen. Het merk moet zich nog meer gaan realiseren dat de consument steeds meer invloed krijgt op het merk, wat het doet en hoe het door de rest van de wereld wordt beleefd.

Alle energie die er gestopt wordt in dit zogenaamde Search Engine Reputation Management (SERM) kan beter gestopt worden in het beter luisteren naar de behoeftes en betrekken van de consument. Dan kunnen ze daarover schrijven op het internet en heb je al die poespas niet meer nodig.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in