Overslaan en naar de inhoud gaan

De Grote Burrito-oorlog: Chipotle vs. reclameblog Egotist.com

‘We hebben de pest aan bureaus die een goede campagne met hun vettige vingers verknallen. De ballen moeten terug.’
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat is wat reclameblog uit Denver zegt over de nieuwe marketingcampagne van Amerikaans restaurantketen .

related partner content for mobile comes here

In het kort komt het erop neer dat Chipotle na 15 jaar de menukaart heeft aangepast en een nieuwe marketingcampagne is gestart (en een nieuw ). En dat valt bij de merkfans niet in goede aarde.

Chipotle is een geliefd Mexican grill fastfood-keten, Begonnen in Denver, met nu zo’n 800 filialen in de Verenigde Staten. Het interieur is grappig en de setting bij vlagen excentriek. Het mag dan een fastfood-keten zijn, de ambience is anders. En het eten ook, biologisch verantwoord en een beetje liever voor de kippen en koeien dan bijvoorbeeld KFC of McDonald’s.

In de advertentiecampagnes was Chipotle gedurfd en apart. Het richtte zich vooral op de stoere burrito. Maar dat is nu overboord gezet.

In plaats van scherpe slogans als: ‘Burritos so big, you wanna ride 'em’ of ‘Open wide. No wider’, leest men nu op billboards en advertenties bijvoorbeeld: ‘When the going gets tough, the tough eat single tacos’.

De bloggers op het reclamblog vinden het verschrikkelijk. Ze zijn een anti-campagne begonnen en hebben daarvoor zelfs een website in het leven geroepen: .

Ze kraken het werk van af. Volgens de hardliners heeft dit bureau in een klap het harde werk van vele andere bureaus (zoals ) ongedaan gemaakt.

Hier zit natuurlijk ook rancune bij. BSSP is geen reclamebureau uit Denver/Boulder, maar uit Sausolito, Californië. De lokale jongens hebben het brood uit hun mond gestoten zien worden.

Het moddergevecht wordt de ‘Grote Burrito-oorlog’ genoemd.

Chipotle is Denveriaans, een icoon volgens de actievoerders. Als het om bijvoorbeeld McDonald’s zou gaan, zou het ze geen reet interesseren, .

‘Marketing pussies’
De nieuwe Chipotle-campagne wordt getest in Denver voordat hij in de rest van het land wordt uitgerold.

The Egotist.com vindt het een zoutloze, zuinige marketingcampagne, gemaakt door en willen de advertenties met de ‘ballen terug’. De vorige campagne had persoonlijkheid en was sterk, aldus de actievoerders. ‘Chipotle was niet zomaar een plek om te eten, maar een attitude.’

De burrito is voor stoere gasten, taco’s zijn voor watjes. Maar Chipotle wil juist niet bekend staan als een burrito-restaurant en laten zien dat ze meerdere producten verkopen, aldus .

Hij geeft toe dat het deel van de campagne dat was gericht op prijs (‘Low Roller menu’) wellicht niet zo succesvol. ‘We hebben geen ervaring met “price-driven advertising” en weten niet of we het op deze manier goed doen.’

Het lijkt dat The Egotist.com al een veldslag in de Grote Burrito-oorlog heeft gewonnen, de campagne voor de Low Roller zal niet in het land worden uitgerold. Ze gaan wel verder met de user generated content op .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in