Overslaan en naar de inhoud gaan

Meest Creatief + Meest Effectief

Van Lamp naar Lamp + Effie
Miniatuurvoorbeeld
© Pixabay
Miniatuurvoorbeeld
© Pixabay

Van Lamp naar Lamp + Effie

Op de site van SWOCC staat een lezenswaardige bijdrage door dr. Daan Muntinga ‘Reclame: creatief bekroond, effectief beloond?’ Lees de bijdrage via deze link. Hieronder enkele highlights aangevuld met additionele inzichten.

related partner content for mobile comes here

Originaliteit
Creatieve experts houden vooral rekening met originaliteit: valt het op, is het anders (ADCN: creative excellence). Dat roept de vraag op of originaliteit ook effectief is. Om antwoord te vinden op die vraag wordt Taiwanees EEG-onderzoek aangehaald. Conclusie: hoe creatiever, hoe effectiever.

Creatieve waardering geen effectiviteitsgarantie
De voornoemde conclusie op basis van EEG-onderzoek wordt niet onderschreven in de praktijk, op enkele uitzonderingen na. Als ik naar aanvullend onderzoek kijk kan creative excellence (d.i. valt het op, is het anders) weliswaar leiden tot een effectieve campagne, maar een vereiste is dan wel dat de juiste snaar wordt geraakt.
Voor voorbeelden inclusief fMRI-research zie impact zonder aandacht

Case studies Renault en Citroën
Om het voornoemde verder te illustreren hieronder 2 campagnes.

Renault introduceerde in 1992 de Clio in de UK met een tv-commercial. In eerste instantie vond Renault de suggestie van het reclamebureau buitengewoon stupide, een absurde storyline (lees: afwijkend anders voor de automobiel-industrie).
Het resultaat was overweldigend!

De Citroën Xsara werd in 2001 gelanceerd in de UK. In de commercial schitterde niemand minder dan supermodel Claudia Schiffer. De recall was hoog, dat wil zeggen wat betreft het deel waarin Claudia zich van haar kleding ontdoet (lees: voor de auto-industrie afwijkend anders, opvallend). De campagne was een grote flop. Onbegrijpelijk... men had toch net als Clio 'sex sells' als uitgangspunt genomen?

Het verschil
De invulling die Citroën koos werd geassocieerd met flauw, smakeloze striptease en disrespect voor de vrouw, waarbij de hoofdrol was weggelegd voor een real-life beroemdheid.

Renault Clio daarentegen koos voor een fictief verhaal, waarin verfijnd flirten centraal stond. Deze commercial wist meer te bewerkstelligen dan de kijker in eerste instantie zal vermoeden. Hier wordt namelijk meer getriggerd dan zichtbaar is: conceptuele associaties met style, class, romantic en sexiness. Door herhaalde blootstelling werden deze waarden subconsciously ook toegekend aan het merk.

Creatief en effectief
Zoals uit het voornoemde Neurensics fMRI-research blijkt is het mogelijk vooraf te toetsen of campagnes die voldoen aan de norm 'creative excellence' ook de juiste emotionele snaar in ons brein weten te raken. Daarmee kan inzicht worden verkregen in de slagingskans in de praktijk (effectiviteit). Wellicht een waardevolle overweging om met je Lamp ook een Effie in de wacht te kunnen slepen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in