Overslaan en naar de inhoud gaan

L'innovation pour l'innovation

Jury’s vallen collectief in katzwijm voor innovatie-cases, maar liefde maakt ook blind.
Miniatuurvoorbeeld
The Next Rembrandt
© ING
Miniatuurvoorbeeld
The Next Rembrandt
© ING

“Marketeers die weten hoe het zit, zullen falen!” riep Tex Gunning twee jaar terug bij de opening van het Effieseizoen. Een aanmoediging voor het experiment, waarin hij niet bepaald alleen stond. ADCN, Esprix, Spin en Cannes Lions hebben een volwaardige categorie ‘Innovatie’. De Spin gooit daar twee categorieën bovenop: AR&VR en Artificial Intelligence.

related partner content for mobile comes here

De Effie beloont adverteerders die nieuwe effectiviteitsroutes verkennen met een Leffie. En zelfs de SAN houdt het innovatiehoofd niet meer koel. Start de band met casefilms van Sweetie, The next Rembrandt, Evert, Six Minute Stories….en jury’s vallen collectief in katzwijm. 

Vette shit

Liefde maakt ook blind. Het prijzenseizoen is nog niet ten einde, maar het is nu al duidelijk dat losse innovaties en activaties favoriet zijn. Ze overschaduwen de duurzame, langlopende campagnes, waar we sneller dan ooit op lijken uitgekeken. Innovation rocks, consistency sucks. Alsof het makkelijker is om eenmalig een 9 te scoren, dan elk jaar een 8.

Alsof losse campagne-innovaties redding bieden voor bedrijven die het hoofd in hun rode oceaan nog maar nipt boven water kunnen houden. De interesse voor het experiment lijkt omgeslagen in een ware obsessie. Want het is vette shit en doet het uitermate goed op festivals. Maar het staat ook vaak ver van de business, en heeft veel weg van l’innovation pour l’innovation.

Dick van der Lecq
Dick van der Lecq Etcetera

Boring

Hoogste tijd dus voor eerherstel van de consistente merkcampagne. De Australische marketingprofessor Mark Ritson maakt de kachel aan met chief gadget officers, digital natives en techno porn: “It’s all total fcking horseshit!”. Niet omdat hij niet gelooft in de waarde van innovatie, digital, data, VR en AR. Maar omdat hij zuiver kijkt naar wat het beste is voor de business.

Nieuwsgierig naar vernieuwing zonder schaamte voor commercie en traditionele methodes. Je kunt het één doen, zonder het ander te laten, laat staan te demoniseren. Effectivity first. Ritson zweert dan ook bij ‘the boring middle path’. Het effectief en eclectisch combineren van het beste van twee werelden. Massa met micro. The Next Rembrandt met tv. Brand purpose met onvervalste sales. Piekema met Sjoerd. Sinek met Sharp. Quinoa met dikke friet. Da’s geen horseshit, maar gewoon lekker modern met het goede van vroegâh.

 

Dick van der Lecq (foto) is directeur bij Etcetera

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in