Natuurlijk, er zijn vanuit de wetenschap diverse verschillen ontdekt tussen mannen en vrouwen op het gebied van gedrag en cognitieve processen. Maar er is nog weinig bekend over het verband tussen deze twee onderwerpen. Toch is inzicht in dit verband onwijs interessant. En broodnodig ook.
De (on)afhankelijkheid van Westerse mannen en vrouwen
In westerse culturen leeft het idee dat vrouwen loyaler zijn dan mannen. Dit komt volgens verschillende onderzoekers (o.a. Cross en Madson) voort uit de gedachte dat vrouwen zich meer richten op groepen dan mannen. Vrouwen zullen bij een beslissing bijvoorbeeld eerder rekening houden met de mening van anderen dan mannen. Mannen zijn meer op zichzelf gericht. Maar dat klinkt zo negatief, dus noemen we onszelf graag onafhankelijk.
Relationele versus collectieve onafhankelijkheid
Andere onderzoekers zien het genuanceerder (o.a. Baumeister en Sommer). Zowel mannen als vrouwen zijn volgens hen afhankelijk van anderen, maar vrouwen zijn meer gefocust op een klein aantal hechte relaties met specifieke individuen. Met een moeilijk woord: relational interdependence. Terwijl mannen zich meer richten op opbouwen en onderhouden van relaties met meer abstracte grotere groepen mensen. En dat noemen we dan weer collective interdependance. Oftewel, wanneer je een vrouw vraagt naar een emotionele ervaring, refereert zij eerder aan een relationele ervaring. Een liefdesverklaring bijvoorbeeld. Mannen refereren vaker aan een collectieve ervaring, zoals het winnen (of verliezen) van een belangrijke voetbalwedstrijd.
Resultaten
In tegenstelling tot eerdere opvattingen laten de resultaten uit de onderzoeken van Melnyk, Van Osselaer en Bijmolt zien dat vrouwelijke consumenten niet altijd loyaler zijn dan mannen. Ze stellen dat vrouwen loyaler zijn naar individuele medewerkers, maar mannen zijn loyaler naar een organisatie of een groep mensen. Op basis van deze uitkomsten zouden bedrijven die zich op vrouwelijke consumenten richten, zich moeten focussen op een relatie tussen individuele werknemers en klanten. Waar mannelijke klanten tevreden zijn met een anonieme relatie met een winkel of keten, vragen vrouwen meer om een persoonlijke, one-on-one relatie. Bedrijven die zich meer richten op mannen zouden kunnen denken aan het aanstellen van een team van medewerkers.
Deze blog verscheen eerder op Loyalty Facts
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!