Overslaan en naar de inhoud gaan

De missie!

De missie is weer keurig geformuleerd.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De missie is weer keurig geformuleerd. Het zijn de mooi geschreven volzinnen waar een plan mee begint. Het lijkt er soms op dat de missie er in staat omdat dat nu eenmaal zo hoort. Want wees nu eerlijk, hoeveel procent van de medewerkers kent ze en handelt hier ook naar? In mijn ben ik op deze vraag dieper ingegaan. Nu het vervolg. De missie zelf!

related partner content for mobile comes here

De missie is het klantgerichte, tijdloze gezamenlijke doel van een organisatie. De missie wordt ook wel de belofte aan de klant genoemd. Als je de missie goed gebruikt creëer je als organisatie herkenbaarheid voor de klant en duidelijke kaders om je bedrijf klantgericht te besturen. Het is daarbij erg belangrijk dat de missie goed is opgesteld. In mijn blog ga ik dieper in op de verschillende onderdelen waar een missie aan moet voldoen.

1. Klantgericht
Een goede missie is klantgericht geschreven. Bij het lezen van een goed opgestelde missie is het voor de klant meteen duidelijk wat een bedrijf toevoegt. Hieronder twee voorbeelden van twee verschillende omroepverenigingen:

A. De missie van BNN
Geen moeilijk gedoe of verborgen agenda. Niet doen alsof je alles beter weet. Met als basis de belevingswereld van jongeren. BNN-programma’s herken je meteen. Er zit een flinke dosis humor en/of eigenzinnigheid in en je gaat er rechtop van in je stoel zitten. Een BNN-programma is brutaal, spraakmakend, confronterend. (bron www.bnn.nl)

B. De missie van de AVRO
De onafhankelijke AVRO stimuleert de vrijheid in onze samenleving door 'content' crossmediaal aan te bieden vanuit een ruimdenkende levenshouding. (bron www.avro.nl)

Het is voor de klant duidelijk wat zij van BNN mogen verwachten. De missie van de AVRO is zo abstract omschreven dat ik daar als ontvanger niets mee kan.

2. Tijdloos
Wil de missie echt werken dan moet de missie tijdloos zijn. De belofte aan de klant blijft altijd hetzelfde. Ik zie nog weleens missies die beginnen met “onze missie is om de komende vijf jaar . . . “ Zodra er een periode is aangegeven is het geen missie maar een doelstelling. De invulling van de missie is daarentegen wel tijdsafhankelijk. Zo zijn bijvoorbeeld de communicatiemogelijkheden nogal ontwikkeld de laatste 10 jaar. Dit heeft een directe impact in de uitvoering van de missie.

3. Gezamenlijk
Een missie moet gezamenlijk zijn! De hele organisatie moet de missie kennen en ook uitdragen. In de ideale situatie weet elke medewerker wat zijn of haar bijdrage is in de uitvoering van de missie. Om dit te realiseren heeft een organisatie een goede leiderschapsstijl nodig. In mijn volgende blog wil ik op dit onderdeel verder doorgaan. Een goede missie kan namelijk niet zonder!

Ik hoop dat ik je heb geïnspireerd om nog eens goed naar de missie te kijken! Als je de missie goed inzet heb je er echt heel veel aan. Succes!

Pim Jonker

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in