Een gesprek met Eric en Muriël Kip, vader en dochter. Beiden werkzaam in advertising. Eric, als ceo bij buitenreclame-exploitant Global, waar hij per 1 januari 2025, na bijna tien, jaar afscheid neemt (‘Ik ga eens goed nadenken over de volgende stap’), Muriël als accountmanager bij reclamebureau Hotel L’Amour.
Met een achtergrond die teruggaat naar diverse commerciële functies bij bedrijven als Douwe Egberts en Coca-Cola, heeft Eric ook altijd een neus gehad voor media en creatie. ‘De snelheid van innovatie in media fascineert me.’ Die liefde voor media en creatie is zijn dochter ook niet vreemd. Werd zij aangestoken door haar vader? Muriël: ‘Qua studie ben ik net als mijn beide ouders in de eerste instantie commerciële economie gaan studeren, maar dat lag mij niet. Uiteindelijk ben ik International Creative Business in Den Haag gaan doen. Een hele brede opleiding waar je leerde over entertainment en events, maar ook over advertising. Helemaal prima als je het nog niet zo goed weet. Toen ik in mijn derde jaar – tijdens corona - een stageplek zocht, heb ik mijn vader gevraagd met mij mee te denken. Het werd een stage, waar ik via hem terechtkwam, bij influencer-marketingbureau IMA dat later werd ingelijfd door MediaMonks. Hier kwam ik erachter dat ik werken leuker vind dan studeren, in het veld leer je toch het meest en het snelst. In het vierde jaar schreef ik mijn scriptie bij PR-bureau Gardeners, waar ik tijdens het afstuderen aan de slag kon als account manager.’
Inmiddels is Muriël account manager bij het Amsterdamse creatief bureau Hotel L’Amour, opgericht door een viertal reclame-zwaargewichten. Sinds anderhalf jaar zit zij daar naar eigen zeggen, goed op haar plaats. ‘Mijn moeder heeft bij Alfred gewerkt op het account Jumbo. Ik zag toen hoe leuk het was om voor een grote retailer te werken. Toen Hotel L’Amour dat account kreeg en ik wist dat ik daar met alleen seniormensen zou gaan werken, was de keuze snel gemaakt. Inmiddels heb ik al commercials van A tot Z kunnen managen, dat kunnen maar weinig mensen van mijn leeftijd, ik ben 25, zeggen.’
Voor het feit dat zij zich al op zo’n jonge leeftijd als een vis in het water in de reclame beweegt, geeft zij alle credits aan haar ouders ‘Van hen heb ik geleerd hard te werken en om als zaken niet duidelijk zijn, gelijk aan de bel te trekken. Ik ben dus niet bang om hulp of verduidelijking te vragen en dat werkt goed.’ Eric reageert: ‘Dat klopt. Daarnaast heb ik Muriël ook altijd gezegd niet te snel weg te gaan. Je moet ergens langer blijven om stappen te maken. Die stappen maak je ook door af en toe tegenwind te krijgen. De kunst is daarvan te leren en niet om daarvan weg te lopen. Je kunt beter zo vroeg mogelijk in je carrière tegenslag krijgen.’
Praten jullie veel over werk? Eric: ‘Dat valt wel mee. We hebben het niet over het advertisingvak in het algemeen, maar als er vragen of kwesties zijn dan hebben we het daar met elkaar over. We hebben beiden klantrelaties dan kun je daar makkelijker over sparren en praten.’ Laatste vraag: waarin lijken jullie op elkaar? Muriël: In werkethiek. Hard werken en niet zeuren was het devies in mijn opvoeding. Eric: ’Ik zei vroeger altijd dat het niet uitmaakt wat je doet als je maar dat wat je doet, goed doet en met overtuiging. Dat is het belangrijkste. En als je jezelf daarin uitdaagt dan ontwikkel je jezelf. Nieuwsgierig blijven is belangrijk, dat ben ik ook nog altijd.’
Lees ook
- Carriere Ernst-Jan en Peter van Leeuwen: ‘Bij ons is de scheidslijn tussen werk en hobby heel dun’
- Carriere Arthur en Jascha Hoogendijk openen graag nieuwe deuren
- Carriere Seema en Anita Sharma: over de Concorde en het zweefvliegtuig
- Carriere Marcella en Yvette Beekman: ‘Wij zijn gepassioneerde reclamemensen’
- Craft Eén gezin, vier reclamemakers: 'In het begin van onze carrières deelden we alles'