'There will be more jobs available and the reason is this: tech comes with problems', aldus Vint Cerf.
Over het nut van noodzaaksbeleving.
Vandaag was de relaunch van het geheel vernieuwde Tijdschrift voor Marketing. Op uitnodiging van hoofdredacteur Luuk Ros mocht ik, enkele tellen voor de onthulling van het eerste nummer nieuwe stijl, een column uitspreken. Dit is 'm...
Hoe vaagtaal organisaties op subtiele wijze verlamt.
Quantified self, internet of things, big data, neuromarketing, 3D scannen en printen… Wat betekent het eigenlijk allemaal voor consumenten en voor marketeers? En hoe gek, grappig of gewoon voelt het om Google Glass eens echt te dragen? Deze blogpost geeft een inkijkje in technologische ontwikkelingen en hoe dat ons leven verandert.
Quantified self, internet of things, big data, neuromarketing, 3D scannen en printen… Wat betekent het eigenlijk allemaal voor consumenten en voor marketeers? En hoe gek, grappig of gewoon voelt het om Google Glass eens echt te dragen?
Quantified self, internet of things, big data, neuromarketing, 3D scannen en printen… Wat betekent het eigenlijk allemaal voor consumenten en voor marketeers? En hoe gek, grappig of gewoon voelt het om Google Glass eens echt te dragen? Dit is het eerste deel (van twee) over disruptive technologies. Deze blogpost geeft een inkijkje in technologische ontwikkelingen en hoe dat ons leven verandert. (Deel twee* gaat over de eerste ervaringen met Google Glass op mijn neus. )
Marketing is eigenlijk heel makkelijk: je moet goed doen wat je goed kunt én er oprecht plezier in hebben om dat met je klanten te delen. Soms helpt het om even buiten het marketingvak te kijken om te zien hoe dat principe echt werkt. Gisteren, 22 juni 2013, speelde Bruce Springsteen in het Goffertpark in Nijmegen. Van dat optreden van ‘The Boss’ kunnen marketeers veel leren.
Afgelopen sloeg hij weer toe. Het monster “We-hebben- geen-idee-wat-ons-hoofdkantoor-van-ons-verwacht-dus-verzinnen-we-zelf-maar-wat” liet zijn lelijke kop weer zien. En hij beet venijnig door! Dit keer bij een filiaal van ABN-AMRO in Amsterdam.
Vrijdagmiddag in het restaurant van tweesterrenkok Ron Blaauw. Een groep Facebookfans van Heinz proeft Blaauws zesgangenmenu met ketchupgerechten: van gazpacho tot ketchupijs. En tussen het eten door vertelt Blaauw over smaakbeleving, dat ketchup in zijn keuken eigenlijk onmisbaar is en over de gerechtjes. “Dat rode is ketchup” zegt hij voor de zekerheid.
Wat heeft je contentstrategie te maken met Borat? In hoeverre lijken je tweets op Harry Potter-films? En wat kun leren van “Le fabuleux destin d'Amélie Poulain” voor je Facebookpagina? Storytelling op social media heeft veel paralellen met het maken van films. En daar kun je je voordeel mee doen.
Een nieuwe website voor een ketchupmerk. Is dat nieuws? Dat mag u zelf bepalen. Voor zowel Adformatie als MarketingTribune was het een coverstory waard. Daarin was te lezen over de Europese merkambities van Heinz. Aanvullend daarop vroeg ik (*) aan Online Manager Rianne de Groot (RdG), Brand Manager Heinz Tomato Ketchup Joris Veger (JV) en Marketing PR Manager Menno van der Vlist (MvdV) naar meer details met betrekking tot de Nederlandse Heinz-activiteiten.
C.C. Chapman is onder meer auteur van het boek ‘Content Rules’ met als lijvige ondertitel ‘How to Create Killer Blogs, Podcasts, Videos, Ebooks, Webinars (and more) that Engage Customers and Ignite Your Business.” Met zo’n boektitel hoef ik verder niet meer te introduceren wat de man ongeveer te vertellen had op ‘An Evening With C.C. Chapman’ vorige week in Rotterdam.
Elk jaar piekt de 1%Club(*) met een 24 uur actie. Natuurlijk, het hele jaar zijn donaties voor ontwikkelingsprojecten welkom, maar in dat ene etmaal in december wordt er echt even flink doorgehaald. Door het vaste team en door vrijwilligers. En het resultaat mag er (ook) dit jaar zijn!
Vorige week gebeurde er bij Cathay Pacific een spannend incident. Sexfoto’s van medewerkers in bedrijfskleding lekten uit en bereikten via het internet de (regionale) pers. De medewerkers die gefotografeerd zijn in nogal expliciete standjes zijn voor Cathay de reden om hun ‘People and Service’ campagne voorlopig maar even stop te zetten. Een verstandige keuze?
Het Tijdschrift voor Marketing bestaat dit jaar 45 jaar. Voor de gelegenheid laat de redactie een aantal mensen uit het marketingvak aan het woord over de toekomst van het Tijdschrift. Dit is mijn bijdrage die is gepubliceerd in het juli/augustusnummer. Omdat ik vind dat er een mogelijkheid moet zijn om te reageren plaats ik het artikel (dus) ook op Molblog.
Dit gaat níet over het opstellen van social media richtlijnen. Het gaat wél over de wijze hoe je je medewerkers vertelt wat die richtlijnen zijn.
“Er is gewoon geen draaiboek voor dat soort dingen, maar we zijn erg trots dat we een slogan hebben die door het publiek is bedacht” vertelt Bram Gräber, algemeen directeur van Transavia.com tegen een groep Facebook-critici. “Het was eenvoudiger geweest gewoon een reclamebureau in te huren.”