Meteen maar met de deur in huis vallen met de plaatjes. Dan is uw nieuwsgierigheid maar vast geblust.
Wat zien we? Een Cathay-stewardess die in een vliegtuig diepgaande service verleent bij een meneer die naar het schijnt piloot is bij Cathay. Hij zegt dat de foto’s van zijn pc zijn gestolen. Cathay heeft bij monde van de CEO laten weten dat het stel ontslagen is en bezweert dat er geen bewijs is dat het incident tijdens een vlucht heeft plaatsgevonden. Punt. Punt? Nee!
De case gaat verder omdat Cathay vreest dat de combinatie van de foto’s en de slogan ‘The team who go the extra mile to make you feel special’ aanleiding is voor creatieve variaties vanuit het publiek. De campagne wordt even stilgelegd: "We are thinking of holding the campaign back for a little while because the timing doesn't suit us at the moment."
Ik snap die reactie wel. Blijven roepen dat je het bedrijf bent van mensen die “go the extra mile to make you feel special” nodigt mogelijk uit tot ongewenste user generated advertising. Dan krijgt de wereld misschien uitingen te zien waarmee de luchtvaartmaatschappij liever niet geassocieerd wordt.
Aan de andere kant: de campagne on hold zetten betekent het probleem verstoppen in de hoop dat het foto-incident overwaait. Maar als die foto’s toch al de kranten hebben gehaald en het wereldwijde web (en nu zelfs Molblog!), heeft ontkennen dan nog wel zin? Moet Cathay Pacific het niet gewoon veel luchtiger oppakken? Gewoon bij de ‘People and Service’-campagne blijven, een beetje relaxen en relativeren en natuurlijk monitoren en waar nodig eventueel reageren?
Misschien bereiken die foto’s gewoonweg nooit het grote publiek, nou, dan is er dus niets aan de hand. In het ergste geval komen er wat flauwe grappen los van enthousiaste grappenmakers. Gratis extra aandacht voor je bedrijf én je slogan, niet gek toch? Het gros van het publiek snapt heus wel dat de service van de dames van Cathay in werkelijkheid minder is dan op gephotoshopte foto’s.
Een campagne stilleggen uit angst voor ongewenste user generated advertising. Ik snap het wel. Maar ik snap het ook weer niet. Wie het weet mag het zeggen...
bronnen:
http://seattle98.wordpress.com/
http://au.finance.yahoo.com/news/Cathay-reviews-ad-campaign-afp-4199546769.html?x=0
http://blogs.hbr.org/cs/2011/08/cathay_pacific_scandal_respons.html
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!