Wie in z'n eentje verantwoordelijk is voor marketing en wie helemaal geen collega's nodig heeft om de marketingstrategie uit te voeren heeft genoeg aan inhoudelijke kennis van het marketingvak. Voor alle anderen komt er meer dan vakkennis bij kijken om succesvol een marketingstrategie te implementeren.
Stel (1).
Je komt thuis en Partner zegt enthousiast: “Schat, ik heb een verrassing voor je: we krijgen een uitbouw aan ons huis. De aannemers beginnen morgenvroeg. Leuk hè?! Eindelijk meer ruimte en meer licht in huis!”
Goede kans dat jij dan denkt: “Ho ho lief, niet zo snel. We wonen toch prima nu? Ik wil helemaal geen ruimte van onze tuin inleveren! Wat moeten we eigenlijk met extra ruimte als de kinderen straks uit huis zijn? Enne, wat kóst zoiets wel niet - kunnen we nog wel op vakentie?”
Stel (2).
Je gaat met je beste studievrienden jaarlijks een weekendje kamperen. Biertjes drinken, slap ouwehoeren en veel, heel veel lachen. Net als vroeger. Beste Vriend die dat altijd organiseert mailt rond: “Geboekt! We gaan dit jaar een beetje luxer, we gaan naar een vakantiepark, met een zwembad en fantastische wandelpaden in de omgeving.”
Goede kans dat jij dan denkt: “Doe ff normaal gast, dat hebben we nog nóóit gedaan. Huisjes kunnen nooit zo leuk zijn als tenten en kampvuur. ”
Stel (3).
Je komt op je werk en Marketingmanager heeft geweldig nieuws: “Collega’s, we zijn klaar voor de digitale transformatie. Het roer gaat om. We gaan ons opnieuw positioneren en al onze medewerkers gaan een bijdrage leveren aan ons merk en onze presence in de markt.”
Goede kans dat jij dan denkt…
Voel je ‘m?
Heb jij zo’n Partner, zo’n Beste Vriend of zo’n Marketingmanager? Of... bén je er misschien zo een?
Zelfs als je (strategische) veranderingen inhoudelijk nog zo goed zijn, als je ze onzorgvuldig presenteert krijg je partners, vrienden en collega’s echt niet mee. Want zijn jouw plannen wel zo goed? Wat is er mis met wat we nu doen? Welk probleem gaan we oplossen? Welke privileges raak ik kwijt? Welke addertjes zitten er onder het gras?
Vragen waar jijzelf (hoop ik) al heel goed over hebt nagedacht. Maar bij die ander gaan de alarmbellen aan als jij je goedbedoelde blijde boodschap komt vertellen. Als je oplossingen presenteert zonder eerst de ander in de problematiek mee te nemen, mis je een essentiële stap naar acceptatie en succes. Er is dus iets dat altijd vooraf moet gaan aan het aankondigen van een nieuwe strategie: noodzaaksbeleving. Als de noodzaak niet beleefd wordt, gaat niemand met je mee.
Sterker: men zal vrezen voor wat men kwijt raakt: status, privileges, het bureau bij het raam. De hakken gaan in het zand. Niet dat je dat meteen al ziet, want eerst wacht men natuurlijk rustig af of er deze keer uberhaupt iets terecht komt van de nieuwe marketingkoers. Maar áls dan die nieuwe koers deze keer echt serieus blijkt, tja, dán zal de weerstand zich gaan manifesteren. Omdat de noodzaak voor veranderen niet gevoeld wordt.
Noodzaaksbeleving is een essentiële (en vaak ontbrekende!) schakel in succesvol strategieverandering. Maar zeker niet de enige!
Mocht je nu denken: ja lekker, ik ben potjandorie hartstikke goed in marketing, moet ik nu mijn kostbare tijd en energie stoppen in het overtuigen van collega’s?
Eh, ja. Dat moet. Want marketing verandert niet alleen inhoudelijk (je briljante strategie schrijven), maar vooral ook organisatorisch (die strategie uitgevoerd krijgen).
Wen er maar aan. Als je de boel in beweging wilt krijgen is inhoudelijke kennis van marketing slechts een ‘noodzakelijke, maar niet voldoende voorwaarde’ voor succes. Je zult op z’n minst de basisprincipes van verandermanagement moeten snappen als je verder wilt komen dan het produceren van papieren tijgers.
Paul Blok geeft op AdfoLive / AdfoAcademy op 15 september de Masterclass “Briljante strategie, maar… hoe voer je het uit?”.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!