'Google omzeilde regels om Instagram te promoten onder tieners'

Een geheim marketingproject van Google en Meta richtte zich op minderjarigen, schrijft The Financial Times. Nu zou het project gestopt zijn.

Google en Meta hebben in het geheim een overeenkomst gesloten om Instagram te promoten onder tieners op YouTube. Daarmee omzeilde Google, de eigenaar van YouTube, de eigen regels voor het adverteren richting minderjarigen. Daarover schrijft de Britse zakenkrant Financial Times (FT). Meta is het moederbedrijf van Instagram.

FT baseert zich op documenten in handen van de krant en gesprekken met ingewijden. Daaruit komt naar voren dat Google een marketingproject heeft ontworpen voor Meta. Dat project richtte zich op 13- tot 17-jarige YouTubegebruikers. Zij werden benaderd met advertenties voor Instagram. De groep gebruikers was in het advertentiesysteem van Google weliswaar aangeduid als 'onbekend', maar volgens FT wist Google dat het minderjarigen betrof.

Regels omzeild?

Daarmee gaat het zoekmachinebedrijf in tegen de eigen regels. Die schrijven voor dat advertenties niet gericht mogen zijn op een minderjarige doelgroep. Google heeft bovendien richtlijnen tegen het omzeilen van deze regels.

De samenwerking tussen Meta en Google zou eind vorig jaar zijn gestart. Nadat FT contact had opgenomen met Google, zou het bedrijf een onderzoek zijn gestart naar de beschuldigingen. Volgens een van de bronnen die sprak met de krant is het project inmiddels stopgezet.

Reacties Google en Meta

Google reageerde tegenover de krant met de opmerking heel helder te zijn in zijn beleid. 'We verbieden advertenties die gepersonaliseerd zijn voor mensen onder de 18, punt uit.' De onderneming ontkende andere zaken evenwel niet en voegde toe: 'We zullen ook aanvullende maatregelen nemen om salesvertegenwoordigers te benadrukken dat ze adverteerders of bureaus niet mogen helpen campagnes te voeren die proberen onze beleidsregels te omzeilen.'

Volgens de Financial Times is Meta het er niet mee eens dat het hier om een omzeiling van regels ging. Naar eigen zeggen is de onderneming altijd 'open geweest' over het in de markt zetten van zijn platforms voor jongeren als een plek 'waar ze contact kunnen maken met vrienden, een community kunnen vinden en hun interesses kunnen ontdekken.'

(Bron: ANP)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie