Traditionele agencies en adverteerders kiezen in de targeting van hun doelgroep nog vaak voor third-party cookies. Deze bestanden waren jaren het middel om consumenten online te volgen en zo al hun voorkeuren en gedrag in kaart te brengen. Maar is dit, in een tijd waarin de consument kritisch is en beschikbare data minder accuraat wordt, een verstandige keuze van een agency of adverteerder? We lichten het toe in dit artikel.
Verandering in consumentengedrag
Zo'n 40% van de websites wereldwijd maakt gebruik van cookies om gegevens van gebruikers te verzamelen. Van alle internetgebruikers in de wereld is meer dan de helft niet meer traceerbaar via third-party cookies. Privacy wetgeving in Europa vereist dat websites gebruikers een pop-up krijgen waarin ze gevraagd wordt welke cookies ze op hun apparaten willen laten opslaan.
Bedrijven, scholen, zorginstellingen en overheden zijn verplicht om zorgvuldig om te gaan met de persoonsgegevens van gebruikers. Daarnaast moeten ze duidelijk informeren over welke persoonsgegevens zij verzamelen, opslaan en wat ze met je persoonsgegevens doen. Ook moeten ze een privacy-administratie bijhouden. Een gebruiker moet dus toestemming geven om cookies te kunnen plaatsen. De verwachting is dat door deze keuze voor de gebruiker de niet-traceerbaarheid zelfs kan oplopen tot 80%.
Tegelijkertijd wordt de data die nog wel beschikbaar via third-party cookies steeds minder accuraat. Dit komt door de afname van de hoeveelheid beschikbare gegevens, waardoor het lastig wordt om je doelgroep effectief te targeten.
Regels voor datagebruik
Consumenten zijn zich steeds bewuster van wie hun persoonlijke gegevens gebruikt en hoe deze worden verzameld. Dit heeft geleid tot strengere privacywetten, zoals de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). In 2020 werd slechts 10% van de data van de wereldbevolking beschermd door dergelijke regelgeving, maar naar verwachting zal dit percentage dit jaar stijgen naar 75%.
Deze wet- en regelgeving verplicht bedrijven om open te zijn over hun data-strategieën. Daarnaast vereisten deze regels dat ondernemingen expliciete toestemming van de consument krijgen voor het verzamelen en bewaren van klantgegevens. Om toch jouw specifieke doelgroep te kunnen bereiken, zul je als bedrijf de gereduceerde hoeveelheid data uit third-party cookies moeten aanvullen met zelf verzamelde gegevens. Vasthouden aan de traditionele werkwijze is niet langer voldoende.
Nu consumenten zich meer bewust worden van de manier waarop hun gegevens worden gebruikt, zullen bedrijven die transparant zijn en ethisch omgaan met verzamelde data, meer vertrouwen opbouwen bij hun doelgroep. Door ‘privacy-first’ marketingstrategieën te gebruiken, kunnen bedrijven zich onderscheiden en een concurrentievoordeel behalen.
Dit vraagt om een andere aanpak
De toekomst van adverteren bestaat dus uit minder nauwkeurige data uit third-party cookies. Daarnaast heb je als agency en adverteerder te maken met een consument die zijn privacy steeds belangrijker vindt. Hoe ga je nu jouw doelgroep bereiken? Je moet op zoek gaan naar een manier die past binnen de geldende wet- en regelgeving en als prettig ervaren wordt door de consument. Een goede oplossing hiervoor is het targeten van je doelgroep op basis van hun interesses.
Gebruik real time data om inzicht te krijgen in het gedrag van je ideale klant. Door real time data te gebruiken ben je niet alleen verzekerd van de meest recente gegevens over je doelgroep. Doordat je geen gebruik maakt van opgeslagen data, geef je de consument ook het gevoel dat hun privacy gewaarborgd is. Elke dag verschijnen er duizenden artikelen online die miljoenen keren bekeken worden. Door de grote hoeveelheid content op een slimme manier te koppelen, kun je inzicht krijgen in hoe jouw doelgroep zich door die content beweegt. Dit is wat Contextual AI voor jou als agency of adverteerder kan doen. De technologie maakt het mogelijk om in korte tijd enorm veel data met elkaar te vergelijken en daar trends in te identificeren. Dit verrijkt je kennis van je doelgroep en stelt je in staat hen via verschillende ingangen te bereiken. Wanneer je deze inzichten combineert met gerichte, creatieve communicatie, ontstaat er een efficiënte en effectieve vorm van contextuele campagnes.
Contextual AI is inmiddels in staat om zelf gepersonaliseerde advertenties op te zetten op basis van de beoogde doelgroep. Het gaat zelfs zo ver dat sommige technologieën campagnes kunnen ontwikkelen op basis van de briefing van de adverteerder. Genoemde ontwikkelingen maken het voor jou als agency of adverteerder mogelijk om advertenties verder te personaliseren en te optimaliseren. Deze personalisatieslag zorgt ervoor dat campagnes gericht zijn op specifieke doelgroepen en hierdoor de betrokkenheid bij jouw merk verhogen.
Door de bytes de data niet meer zien
Merken verzamelen steeds meer data om het gedrag van de consument te kunnen voorspellen. De verwachting is dat er in 2025 463 exabytes aan gegevens zullen worden gecreëerd. Dit komt overeen met zo'n 212,765,957 dvd's aan data. Laat dat even op je inwerken. De komende jaren zal dit aantal alleen maar verder toenemen. Om deze grote hoeveelheid data te kunnen analyseren, begrijpen en interpreteren zijn geavanceerde tools nodig. Contextual AI kan jou als adverteerder of agency helpen om deze gegevens om te zetten in heldere rapporten, trends te signaleren of input te leveren voor je marketingstrategie.
Om als agency of adverteerder in te kunnen spelen op de verwachtingen van de consument is het belangrijk dat je privacy bewust wordt. Hierbij is het belangrijk dat je verder kijkt dan third-party cookies. Niet alleen neemt de nauwkeurigheid van deze traditionele data snel af. Er zijn alternatieven die kwalitatief hoogwaardige inzichten geven voor jouw volgende marketingcampagne én de privacy van de consument borgen.
De tijd is nu
De consument vindt de bescherming van zijn persoonlijke gegevens steeds belangrijker - privacy first is de nieuwe norm. Door de keuze voor het gebruik van third-party cookies bij de eindgebruiker neer te leggen, zal de traceerbaarheid van de targetgroepen de komende jaren alleen nog maar minder worden. Daarnaast is de data die wel beschikbaar is, steeds minder accuraat door afname van de hoeveelheid beschikbare gegevens uit third-party cookies. Verder komt de focus steeds meer te liggen op complexe analyses van eigen data om je marketingcampagne vorm te geven.
Het is tijd voor agencies en adverteerders om op zoek te gaan naar alternatieven om hun bedrijfsvoering te verduurzamen. Alternatieven die de privacy van consumenten respecteren en tegelijkertijd doeltreffende resultaten opleveren. Nu is het moment om je aan te passen aan de veranderende wetgeving en de verwachtingen van de consument.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!