In mei van dit jaar deed ik hier op Molblog verslag van een zeer boeiend bezoek van kritische Facebookers aan het hoofdkantoor van Transavia.com. Aanleiding was wat de slogan-actie van de luchtvaartmaatschappij waar naast het succes ook veel kritiek op kwam. Het leverde mooie lessen in marketing, social media, co-creation en vooral verwachtingsmanagement. Nu gaat Transavia.com wéér de consument betrekken bij een actie: www.transavia.com/fotos. Wat zouden ze geleerd hebben van de vorige keer? Ik vraag het aan Mechelien Odekerken, senior online marketeer.
Wat houdt de nieuwe actie in?
Aansluitend op onze nieuwe slogan, daar word je vrolijk van, vragen wij het publiek nu om vrolijke vakantiefoto’s in te sturen die aansluiten bij de nieuwe slogan. De hoofdprijs is een jaar lang onbeperkt vliegen voor 2 personen en een digitale spiegelreflexcamera. Daarnaast gaan we de winnende foto (en wellicht meerdere) gebruiken in één van onze reclamecampagnes. Transavia.com wil samen met de consument van de vakantie nog meer een beleving maken.
Op www.transavia.com/fotos kunnen deelnemers hun vrolijkste vakantiefoto’s uploaden in verschillende categorieën, die elk een bestemming van transavia.com vertegenwoordigen. Het publiek stemt door middel van Facebook, Hyves en Twitter per categorie op foto’s die zij het beste vinden passen bij de positionering en de slogan ‘daar word je vrolijk van’. De winnaar van elke categorie krijgt 2 tickets naar het betreffende land! De hoofdprijs wordt door transavia.com gekozen uit de 15 winnaars van de categorieën.
transavia.com geeft 3 tips waaraan de winnende foto moet voldoen: er staan minimaal 2 personen op de foto, die van dichtbij zijn gefotografeerd en de foto moet ‘fun’ uitstralen!
Loopt het al een beetje?
We zijn al zeer tevreden over zowel de kwaliteit als het aantal inzendingen. Binnen 2 dagen hadden we al 1000 inzendingen en dat aantal groeit gestaag door, de actie staat nu net een week live, dus we verwachten nog veel inzendingen de komende weken. Ook het aantal facebook fans groeit goed mee.
Hebben jullie nog niet genoeg van alle gedoe die je kunt krijgen als je consumenten bij je marketing betrekt?
Integendeel! Wij willen dit soort acties juist veel vaker doen en worden zelf enorm geïnspireerd door de creativiteit en betrokkenheid van de consument bij ons merk. Daar worden we echt vrolijk van.
Wat hebben jullie in positieve zin geleerd van de slogan-actie eerder dit jaar?
Een open deur, maar toch hebben we de kracht en invloed van social media onderschat. Wij hebben gemerkt dat een relatief kleine groep mensen een enorme invloed kan uitoefenen op het maken of kraken van een campagne. Tegelijkertijd was dit voor ons een enorme eye opener om te zien hoe betrokken consumenten zijn bij ons merk en hoe we hier dus in vervolgcampagnes heel erg veel mee kunnen en willen doen. We stonden echt versteld van het aantal inzendingen en de reacties!
En wat gaan jullie echt nooit meer doen?
een grote actie lanceren, zonder dat de interne organisatie hiervoor goed is ingericht.
Tot slot: hebben jullie al extra mensen klaar staan voor als er weer een PR-relletje ontstaat?
we hebben ervoor gezorgd dat ons vaste team in ieder geval paraat staat en daarmee kunnen we een hoop opvangen. Maar tot dusver ontvangen we alleen maar leuke en positieve reacties!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!