Maar liefst 43.315 euro gaf de teller aan toen op 16 december om klokslag drie uur ’s middags eindelijk de biertjes werden opengetrokken. In totaal werden 14 projecten volledig gefinancierd. (Ter referentie, in 2010 werden waren het 12 projecten en bijna 34.500 euro.)
De projecten lopen uiteen van analfabetismebestrijding in Ecuador tot het ondersteunen van IT-ers in Somalië. De projecten die nog financiering nodig hebben staan natuurlijk ook ná de 24 uur actie nog open voor donaties, dus de teller loopt nog even door.
Ik ben vandaag aan het einde van de 24 uur actie even langsgegaan op het kantoor van de die-hard jongens en meisjes. Om te kijken hoe het er aan toe ging, om cakejes voor twee donatie-euro te kopen, om nog wat mensen in mijn netwerk te wijzen op de actie (en ja, ook om zelf te doneren). Er werd volop video gestreamt, getwitterd, gefacebookt, gebeld. Al met al goede energie dus.
Foto: 24 uur actie in volle gang
Wat – naar mijn mening – het sterke is van de 1%Club is de ‘nabijheid’ en transparantie van de projecten. Particuliere projecten die zijn opgestart door ‘gewone’ mensen die zich in willen zetten voor een minder ongelijke wereld. En die mensen kun je zien op http://1procentclub.nl/projects/. En vandaag sprak ik in levende lijve met een aantal van die mensen. Mooi om hun ‘drive’ te zien.
(Een voorbeeld van zo’n project werd eerder vandaag op Molblog beschreven)
Natuurlijk kan het altijd beter, maar gezien de resultaten van de 24 uur actie zijn er meer mensen die zich thuis voelen bij zo’n persoonlijke benadering van Internationale Samenwerking. Niet als marketingtruc, maar gewoon omdat de club nu eenmaal zo in elkaar zit.
(*) Nog even dan voor wie het niet weet: De 1%Club is een organisatie die Internationale Samenwerking aanpakt op manier die past bij deze tijd: de donateur kiest zelf direct het project waar hij aan bijdraagt en de communicatie gaat met name volgens de ‘regels’ van social media. Het centrale idee is dat als iedereen 1% van zijn geld of tijd geeft we de armoede in de wereld kunnen bestrijden.
Foto hierboven: De homepage vlak na het beëindigen van de 24 uur actie. Groene vlakken geven aan dat een project 'vol' is, ofwel daadwerkelijk gerealiseerd kan worden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!