Tijdens de vierde editie van de Adformatie Academy Masterclass voor creatieve bureaus, kwamen tien vooraanstaande experts samen om hun kennis te delen met 20 deelnemers. Het programma, samengesteld door Susanne van Nierop (Adformatie) en bureau-expert Bert Hagendoorn (Agency Engines), bood een dag vol kennis, inzichten en interactie. In dit artikel kijken we terug op de dag.
Vrijdag 22 november verzamelden managing directors, strategy-, operations- en creative directors van zowel bureaus (zoals Woodwork Amsterdam, VML, Being There, Sizzer, Kaaps Film en Faraday) in Capital C Amsterdam. Er waren acht sessies van 20 minuten, waarna er steeds ruimte was voor interactie met de sprekers en deelnemers. De Masterclass dag werd geleid door moderator Bert Hagendoorn.
Ontwikkelingen in de bureaumarkt
Als eerste sprak Rik Ledder (TBWA\Neboko) over de ontwikkelingen in de markt. Die zijn momenteel voor veel bureaus uitdagend, door de haperende economie en aan aantal andere oorzaken. Hij ging in op een aantal van de belangrijkste ontwikkelingen, deelde hoe zijn bureau daarmee omgaat en aan welke knoppen je als bureau kan draaien. Met als afsluiter een pleidooi voor de kracht van creativiteit.
Fusies en overnames
Brian Hirman (iO) volgde als spreker over fusies en overnames. Veel bureaus overwegen te worden overgenomen, andere partijen willen bureaus overnemen. Brian vertelde over de huidige stand van zaken, welke vormen van overnames er zijn en hoe zo'n proces werkt. Maar ook over de drijfveren om overgenomen te willen worden. Hij benadrukte het belang eerst je zaken als bureau op orde te hebben, voordat je daaraan begint.
Business development strategie
Vervolgens was Fred Moolhuijsen (Agency Engines) spreker over business development. Volgens hem is het juist in deze tijd van lage economische groei zaak je business development-strategie (en een goede onderliggende structuur daarvoor) op orde te hebben. Sta je op de radar bij adverteerders of juist niet? Kom je in de juiste pitches en win je die? Fred sloot af met het advies vooral de klant centraal te stellen en alleen goed voorbereid op ze af te gaan.
Diversiteit en inclusie
Daarna ging Niem Tewarie (FFONO) in op het belang van blijvende aandacht voor diversiteit en inclusie in het werk en op de werkvloer. Ze opende met cijfers en onderzoek en ging daarna in op hoe je dit als bureau kan aanvliegen, waar je om moet denken en wat valkuilen zijn - waar ze een aantal voorbeelden van deelde. Uiteindelijk is impact die diversiteit heeft dit op je concurrentiekracht, het aantrekken van talent en de toekomstbestendigheid van je bureau groot.
Positionering en groeistrategie
Na de lunch was Bert Hagendoorn (Agency Engines) spreker over positionering en groeistrategie. Hij stelde dat het juist in deze tijd essentieel is om je bureau scherp te presenteren: breed en geïntegreerd, of ben je juist specialist? De kunst is je domein te claimen, wat ook kan betekenen dat je daarvoor een nieuwe subcategorie bedenkt. Daarna deelde hij zijn groeistappenplan met een interne en externe analyse, doelstellingen en strategie voor de groei van je bureau.
Talent: toekomstige bureauleiders
De sprekers die volgden waren Renee van den Oetelaar en Dean Cooman (Boomerang FT) over talent: de volgende generatie en de toekomst van je bureau. Jonge mensen hebben andere wensen, doelen en verwachtingen. Dus wat moet je doen om te zorgen dat ze bij jouw bureau willen werken, maar ook willen blijven? Ze deelden voorbeelden en filmpjes die tot de verbeelding spraken en sloten af met een aantal waardevolle tips en adviezen.
De kansen met Generative AI
Daarna besprak Arne Mosselman ( Ainigma) de strategische rol van Generative AI voor bureaus. Hoe AI niet alleen processen beïnvloedt, maar ook kansen biedt om waarde toe te voegen aan creatieve en strategische capaciteiten. Klanten verwachten ook dat bureaus AI omarmen en proactief inzetten. Arne ging in op de effecten op het gebied van content, productiviteit, teams en business. Maar hij had ook een waarschuwing: de outputgerichte aanpak is een 'race to the bottom'.
PR en thought leadership
Als laatste presenteerden Susanne van Nierop (Adformatie) en Melanie Butter (Agency Engines) over PR en Thought leadership: Susanne vanuit haar redactie, Melanie als adviseur. Bureaus willen graag naamsbekendheid en zichtbaarheid, maar hoe creëer je nou een succesvolle PR-strategie? Hoe zorg je ervoor dat je nieuws wordt opgepikt door de redactie? Wat moet je zeker niet doen? Melanie sloot af met tips: deel je werk, zoek en 'find your voice', wees een thought leader, creëer je eigen nieuws en deel op je social kanalen.
Interactie en netwerken
De dag bood volop gelegenheid voor interactie en uitwisseling. Deelnemers gingen in gesprek met de sprekers over uiteenlopende onderwerpen en kregen de kans om de eigen uitdagingen binnen hun bureau te bespreken, zowel met de experts als met elkaar. Ook buiten de sessies om, tijdens de pauzes, lunch en de afsluitende netwerkborrel was er ruimte om nieuwe connecties te leggen en inzichten en strategieën met elkaar te delen. Met als gevolg veel gesprekken over hoe creatieve bureaus de huidige uitdagingen in de markt het hoofd kunnen bieden.
Feedback van deelnemers
De deelnemers reageerden positief op de Masterclass tijdens het event, maar daarna ook in berichten en op social. Dat het geslaagd was bleek ook uit de online evaluatie: een 8,6 voor de algehele dag en een 8,3 voor de inhoud. Maar ook een 9,6 voor de organisatie, een 8 voor de praktische toepasbaarheid van de kennis, een 8,6 voor de selectie van de sprekers en de interactie en een 9 voor de uitwisseling met andere ondernemers over deze onderwerpen.
Adformatie Academy organiseert vaker events en Masterclasses, op deze site van Sijthoff Media is een overzicht te vinden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!