Levensmiddelenconcern Unilever verkoopt zijn merken Unox en Zwan aan vleesproductenmaker Zwanenberg Food Group. Dinsdag maakte Unilever al bekend Conimex te verkopen aan voedings- en drankenbedrijf Paulig.
Er werden geen financiële details gemeld over de verkoop van Unox en Zwan die volgend jaar afgerond moet worden. De merken zijn beide bijna honderd jaar onderdeel geweest van Unilever, aldus het bedrijf. Zwanenberg wil ook de productielijnen van Unilever voor soepen in stazakken overnemen. Eerder nam dat bedrijf uit Almelo al een Unox-fabriek in Oss over.
Rookworst
Unox is vooral bekend van de rookworsten. 'Unox is een geliefd en iconisch merk in Nederland en de beslissing om er afstand van te doen is niet gemakkelijk geweest', zegt Heiko Schipper, hoofd van de voedingsdivisie van Unilever. 'De associatie met Nederlandse winteractiviteiten, zoals de nieuwjaarsduik in Scheveningen en schaatsevenementen, heeft zijn plaats in de Nederlandse cultuur gevestigd. In België wordt Zwan geassocieerd met comfort en nostalgie en met snelle en gemakkelijke maaltijden, waardoor het een geliefd onderdeel is van het dagelijkse Belgische leven.'
De vlees- en soepproducten van Unox en Zwan vereisen volgens Unilever onder meer een specifieke toeleveringsketen, waardoor ze 'minder schaalbaar zijn binnen de bredere voedingsmiddelenportfolio'. Unox Noodles en Cup-a-Soup-producten blijven nog wel onderdeel van die tak van Unilever.
Zwanenberg produceert al jaren voor Unox en Zwan. 'Na de overname van de Unilever-fabriek in Oss in 2018 is het verwerven van Unox en Zwan een mooie toevoeging die perfect aansluit bij onze ambities', aldus topman Sjoerd van der Laan. Het bedrijf produceert naast vleesproducten ook snacks, soepen, sauzen en vegetarische producten.
Het Finse Paulig neemt Conimex over voor een niet nader genoemd bedrag, werd dinsdag bekend. Conimex staat bekend om zijn assortiment aan maaltijdingrediënten, kroepoek, soepen, sauzen en kruiden.
Unilever wil zich richten op zijn belangrijkste merken, zoals Knorr, Hellmann's en Dove. Wereldwijd telt Unilever ongeveer vierhonderd merken. In maart meldde Unilever nog de ijsjesdivisie, met merken als Ben & Jerry's, Magnum en Cornetto, te willen afsplitsen. Het Britse Sky News meldde vorige maand dat de multinational zijn dochtermerk De Vegetarische Slager ook van de hand wil doen.
Bron: ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!