Dit zijn de Verdwenen Merken van 2024

Hoe kon 2024 een jaar vol verdwijnende merken en krakende ketens worden? Richard Otto en Robbert van Loon zetten het op een rijtje.

Aegon goes ASR
https://www.aegon.nl/particulier/

Door: Richard Otto en Robbert van Loon

Het economische landschap van 2024 liet weinig ruimte voor sentiment. Na een paar jaren waarin coronasteunmaatregelen nog een reddingsboei boden, kwam in 2024 de ware nasleep pas echt boven water. De gestegen kosten, van huur tot lonen, en een tekort aan personeel leidden tot een faillissementsgolf waar zelfs gevestigde namen niet aan ontsnapten. Zo stonden de e-bikefabrikanten onder hoogspanning, waarbij Stella maar nét uit de val wist te klimmen. De neergang van Blokker markeerde een tijdperk van afscheid in een jaar waarin iconische ketens als The Body Shop, GameMania, Dunkin’ Donuts, Bristol en Espirit (al dan niet tijdelijk) de deuren sloten. Daarnaast kondigde Volksbank deze week aan dat het afscheid neemt van SNS en RegioBank. Het is een teken dat ook grotere merken in een veranderende wereld steeds vaker de handdoek in de ring moeten gooien. Iets dat de Dutch Grand Prix Zandvoort ook vanaf 2026 zal gaan doen zo maakte het onlangs bekend.

Robbert van Loon (Pinchhitters) en Richard Otto (Tens Media), auteurs van het boek Verdwenen Merken, doken ook dit jaar weer in de verhalen achter de verdwijnende iconen van eigen bodem. Dit is hun selectie van de meest spraakmakende Nederlandse merken die we in 2024 verloren.

DinnerTrain

Wat begon als een culinaire reiservaring met een nostalgische knipoog, eindigde dit jaar met een reis zonder eindstation. DinnerTrain, de rijdende restaurantformule die mensen aan boord liet genieten van een gastronomisch menu, bleek op papier mooier dan in de praktijk. De keten startte in 2018 en veroverde met zijn bijzondere concept een plekje in de harten van foodies en romantici.

Maar achter de schermen piepten en kraakten niet alleen de treinstellen. Hoge kosten voor onderhoud, personeelsschaarste en tegenvallende boekingen tijdens de coronaperiode zorgden voor financiële ontsporing. Toen ook de exploitatie van internationale routes tegenviel, was de rek eruit. In augustus 2024 rolde DinnerTrain voor de laatste keer het station uit. Deze keer richting het definitieve faillissement.

Hollands Stroom

Wat begon als een frisse wind op de energiemarkt, waaide in 2024 definitief over. Hollands Stroom, bekend om zijn duurzame energie-oplossingen met een Nederlandse twist, wist jarenlang consumenten te overtuigen met beloftes van groene energie uit eigen land. Maar in een steeds harder concurrerende markt, waar prijs boven principes lijkt te gaan, kon het bedrijf het hoofd niet meer boven water houden.

Met de energiemarkt in zwaar weer door prijsplafonds en een dalende vraag naar vaste contracten, moest Hollands Stroom eerst de tarieven verhogen en vervolgens klanten zien vertrekken. De meest trouwe aanhangers werden eind dit jaar overgedragen aan een grotere speler. Wat achterblijft is een bedrijf dat ooit droomde van duurzaamheid, maar zichzelf nu slechts terugvindt in de voetnoten van de energiemarkt.

Watt

Watt, een pionier in compacte elektrische stadsauto’s, begon als een veelbelovend project om stedelijk vervoer te verduurzamen. Het Nederlandse merk had grote ambities en positioneerde zichzelf als een betaalbaar alternatief voor elektrische auto’s. Toch bleek het niet opgewassen tegen internationale giganten met diepere zakken en agressievere marketingstrategieën.

De problemen begonnen al in 2023, toen ook andere innovatieve mobiliteitsmerken zoals VanMoof en Stella flinke klappen kregen. Waar Stella het ternauwernood redde met externe financiering, en VanMoof overgenomen werd, liep voor Watt de tijd op. Na een dramatisch eerste kwartaal in 2024 werd duidelijk dat de energietransitie niet iedereen op tijd weet mee te nemen. Watt doofde deze zomer definitief het licht.

Aegon

Ooit een vertrouwde naam in verzekeringen en pensioenen, nu slechts een hoofdstuk in de geschiedenisboeken. Aegon, dat ooit opklom tot een van de grootste spelers in Nederland, kondigde in 2024 aan haar Nederlandse activiteiten te integreren in moederbedrijf ASR.

De fusie met ASR was een logische stap in een tijdperk waarin schaalvoordelen en kostenbesparingen de dienst uitmaken. Toch laat het vele Aegon-klanten beduusd achter zich, niet in de laatste plaats door de emotionele waarde die het merk decennialang vertegenwoordigde. Het blauw-witte logo zal niet snel vergeten worden, maar op brieven en websites prijkt nu enkel nog de naam van ASR.

Duetz

Sinds 1857(!) sierde Duetz de winkelstraten met stijlvolle mode voor de moderne man. Generaties lang kochten vaders en zonen er hun kleding, maar in 2024 viel het doek definitief voor dit familiebedrijf. De groeiende dominantie van online retail en veranderende koopgewoonten zorgden ervoor dat Duetz niet meer kon aansluiten bij de wensen van de hedendaagse shopper.

Een poging tot herstructurering in 2023 bood nog hoop, maar de stijgende huur- en loonkosten drukten de marges zodanig dat het familiebedrijf er in april een punt achter moest zetten. Met het verdwijnen van Duetz verdwijnt ook een stukje Nederlandse retailgeschiedenis, vol herinneringen aan maatpakken en persoonlijke service.

De IJsselhallen

Een plek waar generaties lang concerten, beurzen en evenementen plaatsvonden, is niet meer. De IJsselhallen, ooit het kloppende hart van Zwolle’s evenementenkalender, kondigde dit jaar aan voorgoed de deuren te sluiten. Het iconische complex wist decennialang bezoekers uit heel Nederland te trekken, maar bleek niet bestand tegen de groeiende concurrentie van moderne evenementenhallen en stijgende exploitatiekosten.

Met een noodlijdende balans en een verouderde infrastructuur was het slechts een kwestie van tijd voordat het doek zou vallen. De IJsselhallen zullen gemist worden, niet alleen door organisatoren en bezoekers, maar ook door de stad Zwolle, die een markant stukje identiteit ziet verdwijnen.

Musical De Tocht

Het was bedoeld als een episch eerbetoon aan een van de grootste Nederlandse tradities: de Elfstedentocht. Musical De Tocht combineerde indrukwekkende decors en een uniek theaterconcept met een verhaal dat Nederland diep in het hart moest raken. Maar net als de echte Elfstedentocht bleek ook deze tocht moeilijk vol te houden.

 Ondanks enthousiaste recensies en een ambitieuze marketingcampagne bleef het grote publiek weg. De stijgende productiekosten en het beperkte aantal bezoekers maakten de musical financieel onhoudbaar. Ironisch genoeg strandde het project op het smeltende ijs van economische realiteit: het enthousiasme voor nostalgie bleek geen garantie voor volle zalen. In oktober 2024 werd aangekondigd dat de schaatsen van De Tocht definitief door het ijs waren gezakt.

Miss Nederland

Een viering van het vrouw zijn en een kroon met een rijke historie. Toch maakt het merk eind 2024 bekend dat er geen nieuwe verkiezingen meer komen. ‘Niet meer van deze tijd’ zo vermeld het persbericht. Jarenlang stond de verkiezing symbool voor schoonheid en ambitie, met winnaressen die vaak doorstroomden naar de internationale Miss Universe-competitie. Maar in een tijdperk van toenemende genders en groeiende kritiek, op schoonheidsnormen en inclusiviteit, begon de formule steeds meer glans te verliezen. In 2023 kreeg winnares Rikkie Kollé zelfs te maken met doodsbedreigingen, nadat zij als eerzte trans vrouw de titel in de wacht sleepte.

 De verkiezing kampte toen al langer met dalende kijkcijfers, terugtrekkende sponsoren en steeds meer maatschappelijke weerstand. Waar vroeger de glamour van de show domineerde, werden de headlines voortaan gevuld met discussies over de relevantie en duurzaamheid van dergelijke evenementen. Toen ook de internationale franchise het contract niet verlengde, werd duidelijk dat de vlag niet langer gehesen kon blijven.

Co-med

Co-med, de samenwerkingsorganisatie die jarenlang huisartsenpraktijken ondersteunde met inkoop en logistiek, zag zichzelf in 2024 gedwongen de stekker eruit te trekken. Het merk stond bekend als een efficiënte en betrouwbare partner binnen de gezondheidszorg, maar kreeg de afgelopen jaren steeds meer te maken met interne problemen en een veranderend zorglandschap.

De roep om meer transparantie in inkoopstructuren en klachten over gebrekkige communicatie begonnen het imago van Co-med aan te tasten. Ondertussen stapten steeds meer huisartsen over naar andere, vaak grotere en goedkopere samenwerkingen. Een fusiepoging in 2023 mocht niet baten, en na een jaar van verlieslatende cijfers werd het faillissement uitgesproken. Met het verdwijnen van Co-med verliezen veel kleine praktijken een belangrijke steunpilaar, en blijft een leegte achter in een toch al kwetsbare sector.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie