Overslaan en naar de inhoud gaan

Social en search signalen

Activiteit op social media is vaak een graadmeter voor klantbehoeften aan het begin van de sales funnel, en zoekgedrag voor die aan het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Activiteit op is vaak een graadmeter voor klantbehoeften aan het begin van de funnel, en zoekgedrag voor die aan het eind van de sales funnel. Toch lijken deze signalen in het sales proces dichter bij elkaar te komen, blijkt uit dit onderzoek.

related partner content for mobile comes here

Efficient Frontier en Context Optional analyseerden het aantal unieke gebruikers wat reageert op verschillende Facebook brand fan pages die momenteel actief zijn met back-to-school marketing campagnes op Facebook (grafiek A in de afbeelding bij dit bericht), en het query volume voor “back to school” op Google (grafiek B in de afbeelding bij dit bericht). Aan de hand van de gelijkheid van beide grafieken zou je kunnen aannemen dat er nauwelijks nog verschil is tussen social en search signalen.

Het lijkt er eerder op dat er sprake is van een cross-channel effect: Facebook comment data geeft aan hoeveel en hoe vaak gebruikers interactie hebben met merken op fanpages, de Google query data geeft aan welke vragen en behoeften er spelen. Dus hoewel de context van Facebook en Google verschillen, is het doel van de gebruikers gelijk: zij zijn op zoek naar schoolspullen. Dat doen zij gelijktijdig via deze verschillende kanalen, en zij switchen heen en weer tussen deze kanalen voordat zij een aankoopbeslissing nemen.

Wat kan je hier nu mee, als merk of adverteerder? Om te beginnen moet je er rekening mee houden dat social media een belangrijke rol spelen in het aankoopproces, en deze dus actief inzetten in het verkoopproces. Ervan uitgaande dat zoekmachinemarketing en -optimalisatie bij de meeste merken en adverteerders al een belangrijke rol speelt in het verkoopproces kan het ook geen kwaad om te bekijken waar met behulp van holistisch denken en een goede cross-channel strategie de som der delen kan worden vergroot, en het effect hiervan kan worden gemeten met cross-channel tracking en optimalisatie oplossingen. Google en Facebook bieden hiervoor prima tools. Gebruik die!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in