Overslaan en naar de inhoud gaan

De bierdrinker is koning

“Nederland telt 16 miljoen bondscoaches” is een in de voetbalwereld vaak gehoorde kreet. Wij, als kritisch volkje, denken het altijd…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Carling speelt hier creatief op in met een ludieke, nooit eerder vertoonde marketingactie. De -variant is het best verkochte biertje in Zuid-Afrika en heeft zelfs zijn eigen voetbaltoernooi. Deze editie staan Kaizer Chiefs en Orlando Pirates tegenover elkaar in de finale van de Carling Black Label Cup en krijgen de bierdrinkende fans met de actie de kans om hun coach-skills te bewijzen.

related partner content for mobile comes here

Voor de promotiecampagne is niemand minder dan onze eigen ‘zwarte tulp’ Ruud Gullit gestrikt. Een doordacht gekozen boegbeeld, omdat naast zijn bijnaam en donkere huidskleur ook zijn kampioensstatus staat voor wat Carling Black Label wil zijn: the Champion Beer with the Champion Taste. In een legt hij uit de bedoeling van de actie in hoofdlijnen uit.

Onder de dop van elk bierflesje bevindt zich een unieke code die toegang verleent om via internet je favoriete opstelling van jouw club in te zenden. Uit alle inzendingen worden vervolgens de basisteams afgeleid. Dat wordt dus écht machteloos toekijken voor de coaches. Zelfs de wissels worden bepaald door het publiek: de spelers op wie tijdens de eerste helft via sms’jes het meeste is gestemd, worden na 60 minuten van het veld gehaald.

Vladimir Vermezovic, coach van Kaizer Chiefs had hierover al eerlijk aangegeven niet blij te zijn met de ontwikkelingen en hij wil niet verantwoordelijk worden gehouden voor de uitslag van de wedstrijd. Merken drukken steeds meer hun stempel en de vraag is dan ook waar een streep getrokken moet worden met betrekking tot marketing in de sportwereld. In hoeverre mag het ‘ten koste’ gaan van het spel.. maar.. kun je daar eigenlijk wel van spreken aangezien er zonder het bedrijfsleven geen topsport mogelijk zou zijn? Het lijkt er dus op dat deze twee onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden zijn en er geen weg terug is. Maar waarom zou je het eigenlijk ook zo negatief formuleren? Het mes snijdt immers aan twee kanten, dus waar klagen we over…

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in