Overslaan en naar de inhoud gaan

Publieke Omroep mag lager marktaandeel hebben

Door de toenemende concurrentiestrijd op de tv neemt staatssecretaris Van der Laan (Media) genoegen met een wat lager marktaandeel voor de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Van der Laan heeft eerder dit jaar een plan gepresenteerd om de Publieke Omroep in 2008 geheel te veranderen, maar ook nu past zij haar eisen enigszins aan. Het kabinet wil dat de media meer moeite doen om jongeren en minderheden te bereiken. Daarvoor wordt geld beschikbaar gesteld aan Multiculturele Televisie Nederland (MTNL) voor het maken van nieuws- en informatieprogramma's op regionale en lokale tv-zenders voor de 'vier grote doelgroepen'. Dat zijn Surinamers, Antillianen, Marokkanen en Turken. Ook radiozender FunX krijgt geld van het ministerie. FunX richt zich op jongeren in de grote steden.

related partner content for mobile comes here

De NPS moet 20 procent van zijn televisieprogramma's en 25 procent van de radioprogramma's op minderheden richten. De publieke radiozenders krijgen een te behalen marktaandeel van 33 procent opgelegd. Daarvoor moeten ze nog een slag slaan, want in 2004 kwamen ze uit op 29 procent.

Een zorgenkind blijft de gedrukte pers, want de oplages dalen al een tijdje. Daarom kiezen steeds meer uitgevers voor het concentreren van redacties. Dit heeft gevolgen voor de pluriformiteit van de pers en dat baart Van der Laan zorgen. Ze laat wettelijk vastleggen dat het marktaandeel van krantenconcerns niet meer dan 35 procent mag
bedragen. De bewindsvrouw wil via het Bedrijfsfonds voor de Pers financiële steun voor persorganen. Bedragen worden in de begroting niet genoemd. Ze wil zo veel mogelijk zelfstandige bladen behouden (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in