Niet te voorzichtig met vergelijken


Er is maar weinig bekend over de houding van consumenten ten aanzien van vergelijkende reclame. Op Amerika na, waar deze vorm van reclame het meest voorkomt, tasten we behoorlijk in het duister als het erom gaat te bepalen wat het publiek ervan vindt als adverteerders zich openlijk tegen elkaar afzetten. Dat er in veel landen reserves bestaan tegen vergelijkende reclame, wordt meestal verklaard uit culturele elementen. Zo zouden adverteerders in Azië er niet verstandig aan doen de vloer aan te vegen met de concurrentie omdat dat strijdig is met de beleefdheidscodes. Een vergelijkend onderzoekje onder studenten in Amerika en in Thailand wijst echter in een andere richting. Tegen de verwachting in bleek dat de Thaise studenten redelijk positief stonden tegenover vergelijkende reclame. Of dat nu komt omdat deze vorm van reclame voor hen relatief nieuw is, of omdat de culturele verschillen geleidelijk afkalven, valt moeilijk te zeggen. Maar misschien dat wat meer competitie in de reclame in Azië geen kwaad kan.
Bron: Journal of Advertising
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid