Telecom wordt amusement


Marketingdirecteuren van telecombedrijven zijn dezer dagen niet te benijden, tenzij ze zich prettig voelen bij enorme uitdagingen.
Zelfs Economist, toch niet bekend als een revolutieprediker, maakte deze week het verdwijnen van de traditionele telefonie tot haar omslagartikel. Het kwaliteitsblad schrijft, als antwoord op de overname van Skype door eBay, dat de dagen van de telco's in hun oude vorm geteld zijn. Het blad noemt onder meer British Telecom en KPN als bedrijven die daar snel op anticiperen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMaar is dat genoeg? In een prettig leesbaar artikel wijst Newsweek deze week op het Britse bedrijf HomeChoice, in 1999 opgericht als een wederverkoper van telecomdiensten, maar nu een multimedia aanbieder.
Homechoice biedt zich aan als een 'digital home network provider': een onderneming die mobiele- en breedband abonnementen biedt, maar dat is slechts een basis voor de 'content' die ze distribueert,
Een ander voorbeeld is SK Telecom, de KPN van Korea, die investeert in mediabedrijven, ook film- en spelproducten, om een aandeel te kri9jgen in de content die over hun breedband- en mobiele verbindingen gaat.
En Deutsche Telekom sloot contracten met filmstudio's voor distributie. Newsweek heeft kennelijk nog niet gehoord van Versatel in Nederland, die met de aankoop van voetbalrechten als Europese telecomaanbieder her verst over haar grenzen heen ging.
Deze gedurfde stap, tot op heden met een mislukt gevolg in de markt - idem dito voor Belgacom met digitale voetbalrechten in België - bewijst overigens hoe moeilijk het is om in de marketing het roer om te gooien.
Het wachten is nu op de aankondiging van KPN over knaller die ze recent beloofde met content voor haar digitale kanalen, Digitenne en IP-TV.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid