eBay betaalde veel te veel voor Skype


4,1 miljard betaalde eBay voor Skype. Daarmee acquireerde het een real time communicatieplatform, een community van 54 miljoen gebruikers en de potentie om groeien in de voicebusiness.
Maar volgens marktonderzoeker Forrester is dat alles die 4,1 miljard niet waard. Skype zou geen enkel houdbaar voordeel op het gebied van communicatie of communities bieden voor eBay.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS* Skype heeft geen unieke waardepropositie voor communities. Real time communicatie is niet es-sentieel voor eBay's core business. Skype krijgt hevige concurrentie van Google, MSN en Yahoo! die ook content en communicatie gaan combineren. Om te kunnen concurreren moet Skype blijven innoveren, en het is de vraag of dat gebeurt als het opgaat in eBay.
* Skype heeft geen blijvend voordeel in communicatie. Skype was weliswaar pionier in spraakintegratie, maar inmiddels zijn AOL, Google, MSN en Yahoo! ook flink bezig op het gebied van spraak en instant mes-saging. Skype wordt een van de vele providers tussen de kabelbedrijven, portals en telecombedrijven.
* Skypegebruikers zijn waanzinnig duur betaald. Met 4,1 miljard voor 54 miljoen gebruikers heeft eBay dus ruwweg 75 dollar per gebruiker betaald. Het is echter maar de vraag hoeveel er daarvan actief zijn, en hoeveel die dus op gaan brengen.
* Spraak zit in steeds meer applicaties. Consumenten krijgen tegenwoordig ook spraak aangeboden bij-voorbeeld in video games, online veilingen en online klantenservice.
* Elk bedrijf kan en zal spraak aanbieden. Met de komst van VoIP is het spraakmonopolie van telecombe-drijven over. Consumenten kunnen bij allerlei bedrijven spraak afnemen, op basis van prijs of merk. Zo kan een muziekliefhebber naar MTV stappen, en een ander naar zijn favoriete portal Yahoo!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid