Overslaan en naar de inhoud gaan

eBay betaalde veel te veel voor Skype

4,1 miljard betaalde eBay voor Skype. Daarmee acquireerde het een real time communicatieplatform, een community van 54 miljoen gebruikers…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

4,1 miljard betaalde voor . Daarmee acquireerde het een real time communicatieplatform, een community van 54 miljoen gebruikers en de potentie om groeien in de voicebusiness.

related partner content for mobile comes here

Maar volgens marktonderzoeker is dat alles die 4,1 miljard niet waard. Skype zou geen enkel houdbaar voordeel op het gebied van communicatie of communities bieden voor eBay.

* Skype heeft geen unieke waardepropositie voor communities. Real time communicatie is niet es-sentieel voor eBay's core business. Skype krijgt hevige concurrentie van Google, MSN en Yahoo! die ook content en communicatie gaan combineren. Om te kunnen concurreren moet Skype blijven innoveren, en het is de vraag of dat gebeurt als het opgaat in eBay.

* Skype heeft geen blijvend voordeel in communicatie. Skype was weliswaar pionier in spraakintegratie, maar inmiddels zijn AOL, Google, MSN en Yahoo! ook flink bezig op het gebied van spraak en instant mes-saging. Skype wordt een van de vele providers tussen de kabelbedrijven, portals en telecombedrijven.

* Skypegebruikers zijn waanzinnig duur betaald. Met 4,1 miljard voor 54 miljoen gebruikers heeft eBay dus ruwweg 75 dollar per gebruiker betaald. Het is echter maar de vraag hoeveel er daarvan actief zijn, en hoeveel die dus op gaan brengen.

* Spraak zit in steeds meer applicaties. Consumenten krijgen tegenwoordig ook spraak aangeboden bij-voorbeeld in video games, online veilingen en online klantenservice.

* Elk bedrijf kan en zal spraak aanbieden. Met de komst van VoIP is het spraakmonopolie van telecombe-drijven over. Consumenten kunnen bij allerlei bedrijven spraak afnemen, op basis van prijs of merk. Zo kan een muziekliefhebber naar stappen, en een ander naar zijn favoriete portal Yahoo!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in