Overslaan en naar de inhoud gaan

Join the conversation

Zo'n anderhalf jaar geleden leverde ik een bijdrage aan het boek "Join the conversation" van Joseph Jaffe, tevens auteur van "Life after…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In anderhalf jaar tijd is er weinig veranderd, zo blijkt uit het '2008 Social Media Sectors report' van online agency Tamar (VS). Tamar vergeleek het aantal onofficiële merkgebonden consumentengroepen op social media sites als Facebook, Myspace en Bebo met de top-10 merken op het gebied van retail, financiën en reizen. Zo wordt pijnlijk duidelijk welke kansen op consumenteninteractie deze merken hebben gemist.

related partner content for mobile comes here

Slechts 30% van de organisaties binnen de financiële sector zijn aanwezig binnen social media, terwijl consumenten voor vier van de vijf merken hier meerdere onofficiële groepen hebben opgericht. In de reisbranche ligt deze verhouding op 30% vs. 59%. Alleen de onderzochte retailers zijn op tenminste één sociaal netwerk aanwezig (bron: netimperative).

Tamar onderzocht de situatie in de VS, maar hoe is de situatie in Nederland? Dat er een aantal actieve zijn is bekend, maar zijn de topmerken in de branches retail, financiën en reizen in het bezit van een eigen hyve?

De resultaten van een zoektocht op naar een reeks merken (waaronder Fortis, Postbank, Rabobank, Arke, D-Reizen, VrijUit, Bijenkorf, Hema, Albert Heijn) blijken ook hier tegen te vallen. Vooral hyves van en voor (ex-)collega's of bedrijfsonderdelen, fan- en hate-hyves van tevreden resp. ontevreden consumenten, en een enkele inactieve actiematige hyve. Officiële en actieve hyves van merken en bedrijven uit deze branches heb ik hier niet gezien. Mis ik nou iets, of missen deze merken iets? Goede voorbeelden van officiële merkgebonden consumentengroepen op Nederlandse social media sites verneem ik graag in de reacties

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in