Overslaan en naar de inhoud gaan

Angstprikkels in reclame

Het inzetten van angstprikkels en gevaar in reclame is niet onomstreden. Er is altijd een risico dat een boodschap negatief uitstraalt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het inzetten van angstprikkels en gevaar in reclame is niet onomstreden. Er is altijd een risico dat een boodschap negatief uitstraalt naar het merk. Maar in bepaalde gevallen kunnen verhalen over ongeluk en ziekte leiden tot gewenst gedrag. Voor inventariseerde professor Patrick de Pelsmacker de uitkomsten van 120 onderzoeken uit de laatste 30 jaar. Hij komt met een aantal wetenschappelijk onderbouwde adviezen om zowel sociale als commerciële campagnes effectiever te maken.

related partner content for mobile comes here

Zijn onderzoek staat in de nieuwste Swocc-uitgave ‘Wie is bang van fear appeals- ansgtprikkels in sociale marketing’.

De Pelsmacker komt met zeven aanbevelingen voor marketeers die angstprikkels willen inzetten in hun campagnes. We geven er hier alvast 3:

1. Gebruik angst en dreiging alleen als ze passen bij het geboden product.

2. Spreek mannen aan op sociale angst: ze zijn bang om er niet meer bij te horen. Vrouwen zijn meer gevoelig voor fysieke prikkels zoals oud, dik of lelijk zijn.

3. Consumenten zijn gevoelig voor persoonlijke zaken die dicht bij henzelf staan. Grote en verre problemen (klimaatsverandering) worden meestal genegeerd.

De . De resultaten worden ook besproken in het septembernummer van Tijdschrift voor Marketing.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in