Overslaan en naar de inhoud gaan

Akzo bouwt voort aan duurzaam imago

Ondanks dat de beleggers er niet veel mee op lijken te hebben, heeft duurzaamheid topprioriteit voor verf en chemicaliën multinational…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt de Volkskrant. De producten van Akzo Nobel zijn alom tegenwoordig. De glimmende laagje kunststof op een iPod of mobieltje, de lak op auto's, schepen en vliegtuigen en de anticonceptiepil zijn alle afkomstig van de fabrikant. Maar daar is het publiek niet van op de hoogte. Akzo haalde meer bekendheid met negatieve publiciteit. Naast geruchten over kartelafspraken, was er de ophef rond de chloortreinen, die door milieuorganisaties tot rijdende bommen werden verklaard. In reactie daarop bouwde Akzo - ondanks dat er volgens het bedrijf van rijdende bommen geen sprake was - een nieuwe fabriek in Delfzijl, die de chloortreinen overbodig maakte.

related partner content for mobile comes here

Tegenwoordig staat Akzo na DSM op nummer twee van de wereldwijde Dow Jones Sustainability Index, waarin 86 grote chemiebedrijven op duurzaamheid zijn gerangschikt. Akzo topman Hans Wijers tegenover de Volkskrant: “Toen ik in 2002 bij Akzo aantrad, deden wij eigenlijk niets op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Althans niet naar buiten toe. Dit terwijl we in 1993 als een van de eerste een milieujaarverslag hadden. En ik ontdekte dat heel wat medewerkers begaan zijn met milieu en veiligheid.”? Volgens Wijers is het beter om trots te kunnen zijn op je bedrijf: “Het is niet leuk als kinderen op school te horen krijgen: 'O, jouw vader werkt bij dat bedrijf van die giftreinen’.”?

Akzo investeert er veel in om de onderneming op de kaart te zetten als een milieuvriendelijk bedrijf. Op Akzo's website ligt de focus op het milieu, in tegenstelling tot concurrenten zoals ICI, Dow, Degussa of BASF. Wijers: “Ik ben er diep van overtuigd dat bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen, ook financieel goed draaien. Onderzoek toont dat aan. Aan reputatieschade hangt ook een prijskaartje; er gaat heel veel managementtijd in zitten,”? aldus Akzo topman Hans Wijers tegenover de Volkskrant.”?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in