Onderzoek: Marketeers willen word of mouth inzetten
De bureaus Buzzbasics en Blogresearch deden onderzoek naar de werking van WOM in Nederland, met name in de blogwereld. Ze ondervroegen hiervoor 110 marketeers en 51 bloggers en deden verslag van de resultaten tijdens een lunchsessie op eDay, afgelopen donderdag. De definitie van word of mouth volgens onderzoekers: ‘het verspreiden van informatie van consument naar consument. Online en offline.’
Men vroeg de respondenten naar het belang van WOM en hoe WOM effectief ingezet kan worden om de marketingdoelstellingen te realiseren. Op de vraag ‘in hoeverre is Wom belangrijk voor realisatie van de marketingdoelstellingen?’antwoordt 32 procent zeer belangrijk, 41 procent belangrijk, 22 procent redelijk belangrijk en 5 procent niet belangrijk.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis44 procent van de marketeers zegt word of mouth te hebben opgenomen in zijn of haar marketingplan. 27 procent geeft er zijdelings aandacht aan, 29 procent schenkt geen aandacht aan WOM.
44 procent van de marketeers is van plan om dit jaar nog een WOM-campagne op te starten, 29 procent denkt in een later stadium te beginnen en 27 procent heeft geen plannen.
Bij word of mouth denkt het merendeel van de marketeers met name aan een situatie dat consumenten praten over het product, of over een boodschap in een commercial. Dat doen consumenten vooral onder vrienden, met mensen die werkzaam zijn in dezelfde branche, of onder mensen die dezelfde hobby delen.
Weblogs zijn online dé plek waar volgens de marketeers de meeste WOM plaatsvindt, gevolgd door forums en prijsvergelijkingssites.
44 procent van de ondervraagde marketeers heeft echter nog nooit een blogger benaderd, maar overweegt dit wel. 31 procent heeft weleens een mailtje gewaagd en 18 procent doet dit regelmatig. Informatie over producten is de meest genoemde reden voor het zoeken van contact.
De autoriteit van de blogger wordt met name bepaald door de dagelijkse praktijk; de blogger moet in zijn of haar werk veel met het merk of product te maken hebben.
En wat zeggen de bloggers over word of mouth? 55 procent van de ondervraagde bloggers schrijft over merken en producten ‘als dat zo uitkomt’. Ongeveer 22 procent doet dat meer dan eenmaal per week. 51 procent zegt weleens benaderd te zijn door een bedrijf, 33 procent is nog nooit benaderd, 16 procent wordt vaak benaderd.
Bloggers zijn over het algemeen goed van vertrouwen; 61 procent vindt corporate blogs redelijk betrouwbaar, 18 pro-cent vindt van niet en 21 procent vindt ze alleen betrouwbaar als ze door werknemers worden geschreven.
Meer dan 60 procent van de markeeters ontwikkelt WOM-campagnes overigens intern en maakt dus geen gebruik van de kunde van externe specialisten.
Noot: De ondervraagde marketeers maken al gebruik van social media als weblogs, 72 procent is van het mannelijke geslacht, gemiddeld is men 34 jaar.
Het gehele rapport is op te vragen bij Buzzbasics en Blogresearch.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid