Overslaan en naar de inhoud gaan

Weinig info over strategie in jaarverslag

Ondernemingen geven in hun jaarverslag erg weinig inzicht in hun strategisch beleid, aldus organisatieadviesbureau Scenter in zijn elfde…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Meer dan dertig procent van de honderddertig jaarverslagen die het bureau heeft onderzocht geeft onvoldoende inzicht. Slechts veertien procent scoort 'goed'.

related partner content for mobile comes here

"Veel bedrijven zien het jaarverslag niet als communicatiemedium voor strategisch beleid", zegt onderzoeksleider Sicco Santema in Het Financieele Dagblad.

De onderzoeksleider mist in de jaarverslagen vooral de kwantitatieve beschrijving van de doelen, de risicobeperkende maatregelen, de relatie tussen de sterkten en zwakten van de onderneming en de strategische keuzes die zij maakt.

Smallcaps uit de AsCX-index en jonge innovatieve bedrijven scoren mager. De gevestigde multinationals en grote niet-genoteerde bedrijven scoren relatief hoog. Verzekeraar Delta Lloyd, ingenieursbureau Haskoning en de Nederlandse Spoorwegen behoren bij de top5.

Het gaat volgens de onderzoeker beter als het gaat om de verantwoording van corporate governance-beleid, die voor beursfondsen verplicht is. Santema pleit voor een vergelijkbare verplichting ten aanzien van strategisch beleid.
(bron: Het Financieele Dagblad)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in