
Bij energiebedrijven kun je natuurlijk groene energie afnemen wat al een eind in de goede richting gaat. Maar of ik als klant daarmee in een keer meer verbonden ben met mijn energiebedrijf is nog maar de vraag. Banken zie ik al helemaal heel weining doen, je kan groen beleggen, maar als simpele klant van een willkeurige bank zie ik weining langskomen op het vlak van MVO. Uiteraard zijn er natuurlijk spelers die hierop inspelen... Greenchoice, Triodos bank etc.... maar waar blijven de grote jongens. Al MVOtje gespeeld met uw verzekeringsmaatschappij? Tijdens het winkelen bij Albert Heijn al geprikkeld om samen iets aan een betere wereld te doen?
En toch is een goed klantgericht MVO beleid een prachtig instrument om dicht bij je klant te staan, in contact met ze te komen en vooral klantbinding te realiseren. Gisteren stond er een mooi stuk van Kees Klomp op Molblog waarin, na de marketing van Beleving, nu de fase van Betekenis is aangebroken. Hoe veranderen we consumenten van belevingsconsumenten (consumeren) naar betekenisconsumenten? Wanneer kun je als merk echt relevantie opbouwen? En.... hoe bind je klanten echt aan je relevante merk?
Vacatures
Event Manager
Stichting Anne-BoCommunicatiemedewerker studentenwerving en -voorlichting
TU DelftClient Services Director - Media
ScheepensEen tijd terug liep ik tegen een mooi initiatief aan: PIFworld. Een geweldig idee om de term “betekenis” verder in te vullen en naar mijn mening ook een mooi instrument om klanten (en medewerkers) te binden. PIFworld is een online platform om samen een goed doel te steunen. Het idee is in 2009 al ontstaan maar nu echt volwassen aan het worden. Bij PIFworld kun je donaties storten op, door jezelf geselecteerde, goede doelen. Eea wordt mooi visueel ondersteund en je raakt met een groep betrokken bij het door jou gekozen project. Eenvoudig, transparant en... leuk!
Een mooi idee zou zijn om als bedrijf je klanten de gelegenheid te geven om vanuit een soort spaargedachte (lekker nederlands, gaat altijd goed) hun opgebouwde credits te storten op een door hun zelf gekozen doel. Zo ontstaan er vanzelf communities met jou klanten die iets goeds doen voor de rest van de wereld en zich daarmee bij het goede doel en jou merk betrokken voelen. En zie daar.... MVO met je klant en niet verkokerd in de grote ivoren toren waar 5 mensen bezig zijn een dik MVO jaarrapport op te stellen!
Geen airmiles of bonuspunten aan de kassa maar credits om op een goed doel te storten. Geen “KLM kiest NOVIB uit om uw airmiles aan af te dragen” maar “U als klant van KLM bepaalt zelf bij welk goede doel u betrokken bent”. Zouden we zo de ‘spaarzin’ van de gemiddelde Nederlander om kunnen zetten in ‘geefzin’ en de term Betekenis economie vorm kunnen geven? Ik werk er graag aan mee!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee