Online adverteren in e-books vraagt om andere businessmodellen
The Wall Street Journal liet er recent z’n gedachten op los in een editorial. Het is volgens de Amerikaanse krant onontkoombaar: uitgevers zien hun inkomsten dalen door goedkopere elektronische versies van hun boeken, daarbij gooien e-tailers de e-readers massaal in de uitverkoop, wat de boel alleen maar doet versnellen.
Dus moeten uitgevers de mogelijkheden voor online advertising in e-books wel bestuderen. Of ze nu willen of niet.
De gratis uitdeelexemplaren zouden in ieder geval al online advertenties moeten bevatten.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe krant voorspelt dat de uitgeefbusiness hierdoor flink zal veranderen: de advertenties vragen namelijk om nieuwe businessmodellen en metrics.
Tot nu toe golden met name de verkoopcijfers, maar in het geval van adverteren in e-books zul je juist moeten kijken naar het aantal gelezen boeken. Product placement bijvoorbeeld is waardeloos als een boek ongelezen op de plank staan, of in het geval van e-books, ongeopend op de harde schijf. En uitgevers zullen dat ook weer moeten meenemen in hun onderhandelingen met auteurs...
Natuurlijk kun je de uitdaging ook als een kans zien. Tot nu toe konden fysieke boeken onmogelijk wedijveren met andere advertentiekanalen omdat je niet kon meten welke van de verkochte boeken ook daadwerkelijk gelezen werden. Maar met digitale boeken kan dat wel.
Ondertussen gaat de verkoop van e-readers en iPads stug door: Apple verkocht sinds de lancering 3 miljoen exemplaren van de iPad en kwam met een online boekenwinkel: iBooks. Ondertussen gooien Barnes & Noble en Amazon hun e-readers in de uitverkoop. En in Nederland doet bol.com hetzelfde met de BeBook-reader.
(via Mediabuyerplanner)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid