Overslaan en naar de inhoud gaan

Online adverteren in e-books vraagt om andere businessmodellen

Nu e-books steeds populairder worden, lijkt de tijd rijp om er ook online advertenties in te verwerken. Je moet als uitgever toch ergens je…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

The Wall Street Journal liet er recent z’n . Het is volgens de Amerikaanse krant onontkoombaar: uitgevers zien hun inkomsten dalen door goedkopere elektronische versies van hun boeken, daarbij gooien e-tailers de e-readers massaal in de uitverkoop, wat de boel alleen maar doet versnellen.
Dus moeten uitgevers de mogelijkheden voor online advertising in e-books wel bestuderen. Of ze nu willen of niet.

related partner content for mobile comes here

De gratis uitdeelexemplaren zouden in ieder geval al online advertenties moeten bevatten.

De krant voorspelt dat de uitgeefbusiness hierdoor flink zal veranderen: de advertenties vragen namelijk om nieuwe businessmodellen en metrics.

Tot nu toe golden met name de verkoopcijfers, maar in het geval van adverteren in e-books zul je juist moeten kijken naar het aantal gelezen boeken. Product placement bijvoorbeeld is waardeloos als een boek ongelezen op de plank staan, of in het geval van e-books, ongeopend op de harde schijf. En uitgevers zullen dat ook weer moeten meenemen in hun onderhandelingen met auteurs...

Natuurlijk kun je de uitdaging ook als een kans zien. Tot nu toe konden fysieke boeken onmogelijk wedijveren met andere advertentiekanalen omdat je niet kon meten welke van de verkochte boeken ook daadwerkelijk gelezen werden. Maar met digitale boeken kan dat wel.

Ondertussen gaat de verkoop van e-readers en iPads stug door: Apple verkocht sinds de lancering 3 miljoen exemplaren van de iPad en kwam met een online boekenwinkel: iBooks. Ondertussen gooien Barnes & Noble en Amazon hun e-readers in de uitverkoop. En in Nederland doet bol.com hetzelfde met de BeBook-reader.

(via )

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in