Philips en PSV: spannende relatie of verstandshuwelijk?
Al bijna een eeuw wordt er nu gevoetbald met de bekende Philips letters op de borst; de club en het bedrijf zijn steeds meer hun eigen weg gegaan maar het is de historie die hen bindt. De vraag die gisteren door Evert Jan Koning werd gesteld op Vue Royale is echter een interessante: hoe belangrijk is PSV eigenlijk nog als marketinginstrument voor Philips?
In december 2005 overleed 'meneer Frits', seizoenkaarthouder van het eerste tot zijn laatste uur. Op zijn honderdste verjaardag was hij nog benoemd tot erelid van de vereniging en het kampioenschap van het seizoen 2004/2005 was aan hem opgedragen. Met zijn overlijden stierf plotsklaps een heel groot deel van de clubhistorie die PSV met het Philips-concern deelt.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisPhilips betaalt nu jaarlijks zo'n 7,5 miljoen euro als hoofdsponsor, een contract dat in 2011 afloopt. Wanneer PSV komende zondag wint van FC Twente krijgt het voor de zevende keer dit millennium de kampioensschaal uitgereikt. Bovendien stelt de club voor het twaalfde opeenvolgende jaar deelname aan het meest prestigieuze Europese voetbaltoernooi, de Champions League, veilig. Sowieso neemt PSV al sinds 1974 onafgebroken deel aan Europese toernooien. Voor hoofdsponsor Philips zijn dat toch prestaties die naar tevredenheid zouden moeten stemmen.
Johan Derksen schreef in Voetbal International: "Vier goeroes's op het gebied van sportmarketing bepaalden onlangs dat PSV over de beste marketingmensen uit de voetbalwereld beschikt. De nationale kampioen heeft ook het beste imago van Nederland, vóór SC Heerenveen, Ajax, Feyenoord en AZ." Ook dat moet oprichter en hoofdsponsor Philips goed doen, zou je zeggen.
Maar Derksen schrijft ook: "Philips heeft nooit de unieke gelegenheid aangegrepen van PSV een echte topclub te maken, om wereldwijd Philips-promotion mee te bedrijven. Philips was altijd een loyale, maar voorzichtige sponsor en wordt komend seizoen voorbijgestreefd door Aegon dat 10 miljoen euro voor het Ajax-shirt betaalt. De komende jaren kan de nauwe band tussen Philips en PSV voor de club wel eens als een dwangbuis gaan voelen."
Je kunt dus rustig stellen dat Philips en PSV al bijna een eeuw getrouwd zijn, maar dat de verliefdheid plaats heeft gemaakt voor gewenning en misschien wel sleur. Toevalligerwijs annonceerde Philips onlangs een sympathieke actie voor de PSV aanhang: mocht er een kampioensfeest worden gevierd, dan is Philips de BOB. Er zullen gratis trein- en buskaartjes worden uitgedeeld. En volgend jaar gaat Philips de banden met het PSV publiek verder aantrekken.
Dat is uiteraard een mooie actie op lokaal niveau, maar kunnen Philips en PSV elkaar niet meer versterken dan zij nu doen? Mondiaal of op Europees niveau? PSV verkeert al jaren in financiële moeilijkheden en kan de eindjes moeilijk aan elkaar knopen, maar laat op sportief gebied al jaren goede resultaten zien. En toch redt ze het op Europees niveau meestal net niet, terwijl juist die stap naar de absolute top voor multinational Philips bijzonder interessant kan zijn. Zoals zo vaak in een huwelijk realiseren de partners misschien niet hoeveel ze voor elkaar betekenen. Tot het te laat is.
Wanneer Philips net zo gepassioneerd voor zijn eigen Sport Vereniging zou zijn als Abramovitsj voor Chelsea en Scheringa voor AZ, hoe zou PSV er dan voor staan? In die vraag ligt misschien wel meteen het grootste probleem besloten: Abramovits en Scheringa handelen vanuit persoonlijke passie, liefde en emotie terwijl het Philips-concern de zaak veel zakelijker en koeler kan bekijken. Men kent de historie, men kent de feiten, maar uiteindelijk is het eerder een kosten-batenanalyse dan een impulsieve reactie die bepaalt hoe het verder gaat.
Had Meneer Frits het nog maar voor het zeggen?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid